Litteraturen är en mycket mångsidig ämne och anses allmänt vara en av de svåraste ämnena att undervisa. Det finns inget rätt eller fel sätt att undervisa en litteratur klass, men det är ett smart sätt att lära ut det. Tanken i litteratur är inte bara för att få ett svar, är det att få en fördjupad, provocerande och kreativa svar. Jobbet av professorn är inte att lära eleven, är det att leda eleven.
Steg
- 1Få en grad: Ingen community college kommer att låta dig undervisa i engelska med mindre än en BA, och väldigt få kommer att låta dig undervisa med mindre än en MA. Om du tänker undervisa på universitetsnivå, kommer du troligen att kräva en doktorsexamen, liksom föregående publicering i ansedda tidskrifter. Självklart kommer de flesta engelska undervisning jobb att gå till personer som har studerat humaniora, särskilt engelska.
- 2Gör din forskning: Ta reda på om de olika genrer av litteratur från olika tidsperioder och hur de utvecklats genom tiderna. Om din träning i steg ett inte förbereda dig på detta sätt, är du förmodligen inte redo att vara framför en college engelska klass.
- 3Efterlikna, men inte kopiera: Om du håller på att lära ut college engelska, du har redan tillbringat minst fyra till tio år i post-high-school klassrum. Det vore naivt att påstå att man inte vet hur man undervisar, du har spenderat mycket av ditt vuxna liv titta på andra människor gör det. Använd vad du vet. Ta de bästa exemplen från din pedagogiska förflutna och hantverk dem för din nuvarande situation, och inom denna historia, hitta en röst i ditt eget. Om du bara kopiera dina tidigare instruktörer, eller spjälsäng lektionsplaneringar från en webbplats, är du förmodligen inte avsedd att vara mycket av en lärare.
- 4Alltid läsa utdrag av material i klass: Studenter ofta förlita sig på studiehandledningar och predigested svar på texter som de har aldrig upplevt som levande konstverk. Kom ihåg att ge gott om tid för regelbundna avläsningar och re-läsningar av en dikt, till exempel, så att dess effekter som ljud kan avnjutas innan det analyseras enbart som en komplicerad slags prosa. Det är lika viktigt med många prosaister som Dickens eller Jane Austen för vilka vissa grundläggande påverkan på det rytmiska form och vikt av ett stycke som en viktig del av dess "mening". De får fastställa en långsam kontra ett staccato tempo, för att indikera tristess eller spänning till exempel.
- 5Håll klassen särskilt utmanande för de första veckorna: Vanligtvis hittar du en grupp studenter kommer att anmäla sig till en klass utan goda skäl. På grund av detta du tenderar att få slackers i klassen eller personer som inte är intellektuellt gjord för ett sådant ämne. Om du gör klassen extremt utmanande och provocerande för de första veckorna, kommer det att orsaka några av de mindre intresserade studenter att bli lite orolig och de kommer att släppa klassen. De som stannar kommer att bli piggare och få mer delaktiga. (OBS: Om din skola får statlig finansiering bygger på närvaro, kanske du vill vänta tills räkningstillfälle har passerat innan de vidtar åtgärder som kommer att orsaka studenterna att släppa, din dekanus kan avbryta klass om ett minimiantal inte är inskrivna.)
- Gör det till en regel från get gå att takten i klassen kommer att vara snabb. Om studenten inte börja svara efter 20 sekunder, bara piska ut några tolkande motion. Till exempel, om en elev inte svarar, frågar något i stil med: "Nämn tre möjliga tolkningar av frasen:" fegisar dör många gånger innan deras död '"eller" Den röda färgen symboliserar vad? " eller "Nämn tre mytologiska varelser som kan flyga". Dessa behöver inte vara relaterade till materialet, men måste relateras till litteratur i allmänhet. Om det är något humoristiskt och informativt, kommer det att uppskattas av studenterna och de kommer att vara mer alert under klassen.
- 6Ställ nya frågor. Låna inte frågor från läroböcker eller något annat material. Speciellt inte på Internet. Se de frågor du ställer inte har diskuterats i detalj i klassen. Naturligtvis frågorna måste vara liknande men se till att de inte är samma. Du klassificera eleverna på deras litterära analysen inte på sina antecknings färdigheter.
- 7Fråga alltid "varför" för något arbete, är den viktigaste frågan i litteraturen 'varför?'. Se till att varje elev vet vikten av denna fråga från första klass. Du måste träna klassen att vara påstridig och försöka tolka varje rad beroende på orsaken och avsikten bakom det. Hjärtat i all litteratur är dess avsikt.
- 8Lägga bränsle på elden: Det finns inget utrymme för ett enhälligt beslut i litteratur. Varje linje är föremål för tolkning, nivåer av betydelse och dold mening. Se till att dina elever inte utsätts för en vy. Det bästa sättet att göra detta är att spela djävulens advokat. När de uttrycker en åsikt oense. Om de håller med dig, ändra vyn. Detta kommer att göra för intressant debatt och tvinga eleverna att försvara sin ståndpunkt och förklara varför de är rätt. Försök att vara så orimligt med din monter som du kan, kommer detta få eleverna mer "uppvärmd" och tvinga dem att tänka på ett abstrakt sätt som krävs för att skriva en litteratur papper. Detta är också bra för att vakna upp de studenter på baksidan som snooze varje klass. Ett argument är mycket mer intressant än ansiktet på skrivbord.
- 9Lägg historia till materialet: När dina elever att bli bekant med materialet, ge dem möjlighet att bekanta sig med ansiktet bakom materialet: författaren. Berätta för dem lite om deras förflutna och hur de levde sina liv och en del av de dokumenterade inspirationen bakom sina verk. En hel del mycket kända författare levde ganska intressant (och lite tragiskt och skandalöst) liv, det är alltid intressant att höra om, och det kan ge mer mening åt sina ord.
- 10Involvera varenda elev: Varje klass har eleverna som inte är riktigt intresserade av materialet, utan kom till klassen varje dag för oidentifierade skäl. Varje klass har också elever som tenderar att monopolisera samtalet och center diskussioner om deras åsikter. Undvik att till varje pris. Även de lata eleverna kan oftast ge någon form av ingång. Fråga en massa frågor och ge alla en lika chans att svara. Stå inte där och vänta på svar (Du kommer att slösa bort dyrbara minuter medan eleven går: "Ummm.... väl.... errr").
- Upprätthålla ett intresse för varje elev. Eleverna kan oftast tala om du gillar dem eller inte, eller om du föredrar en över den andra. Undvik detta till varje pris. Ditt jobb är att främja fantasin hos alla elever och att behandla dem alla lika. Prata med dem alla personligen minst en gång.
- Erkänn elevernas svagheter och styrkor: Genom att ge dina elever en hel del möjligheter att göra olika typer av arbete (tala, argumentera, skriva, tolkning, etc.) kan du bedöma svagheter och styrkor hos var och en. Beröm varje elev på deras styrkor och prata med dem om deras svagheter. Låt dina elever frihet att välja den form de är mer bekväma med. Till exempel, om en elev är bra på muntlig diskussion och inte bra på skriftlig kommunikation, kan du tillåta ett av sina uppdrag att vara verbal. För att vara rättvis, men du måste ge alla elever en chans att välja den form som de är bra på. Prata med eleverna personligen om sina svagheter och för att förbättra dem.
- 11Grade tanken, inte innehållet: Vid märkning papper, måste du vara medveten om att litteratur är inte som de flesta andra ämnen där innehållet är vad som är viktigt. Det är kreativitet och tanke bakom det innehåll som gör en litteratur uppsats sticker ut. Du är också klassificera innehållet, uppenbarligen. Men i litteratur, måste du ge mer poäng till studenten med en kontroversiell och kreativ tolkning och några mindre till studenten med "lärobok" tolkning. Till exempel är den elev som kan övertyga läsaren att Frankensteins monster var faktiskt hans alter ego, med stöd från rader i boken, en bättre elev än den som behandlar monstret som bara en varelse som hade oturen att skapas av människan.
- 12Ge lämplig läxor. Studenterna måste behandlas som vuxna, ska läxor vara lämpliga och utmanande. Var tydlig med hur du vill ha dina papper som ska skrivas och se till att de följer ett visst format. Den bästa formen av läxor är en variabel typ. Se till att de gör en hel del forskning-baserade papper men också ge dem en bra mängd okonventionella läxor som: en essä om svårigheterna med en litteratur student, eller skriva en dikt, eller tolkar en saga (det faktiskt finns en hel del symbolism i berättelser som "Skönheten och Odjuret" och "The Pied Piper").
- 13Betona referenser. Oavsett hur kreativa tanken, måste det backas upp av citat från materialet. En student kan ha en särskilt lysande idé men om det motsägs av materialet, är tanken värdelös. Stress på det faktum att varje påstående måste stödjas av linjer, verser och dialog i texten.
- 14Läs upp arbetet i andra forskare: Exponera eleverna tolkningar av andra Litteratur analytiker. Du borde hålla tidningarna lämnats av dina gamla klasser också, för att läsa upp till de nya. Utmana eleverna att svara på dessa tolkningar. Fråga dem frågor som: "På vilket sätt kan han / hon vara rätt eller fel?"
- 15Njut av upplevelsen: Om du är på väg till klassen och du fruktande det eller känsla som du borde bara vända tillbaka och gå hem, är det dags att lägga om klassen eller skjuta upp det. Om du inte ger en klass "Allt", kommer eleverna att märka och det påverkar miljön i klassrummet. Dessutom kommer studenterna gillar nog dig mer för den extra par timmars tid du har gett dem.
Tips
- Om dina elever har problem med tolkningen eller söka dolda betydelser, prova denna övning i början av klassen. Skriv ett ord på tavlan, något enkelt ord, som "damm", eftersom varje elev att tolka vad det kunde betyda. Till exempel, eftersom dammet lägger sig på orörda ställen, det kan vara en produkt av nedläggning eller det kan betyda något som är värdelöst eller riklig, eller rester av något... etc.
- Ta bilder till klassen. Det finns många målningar och illustrationer av mytiska varelser, hjältar av litteratur och författare. I den moderna världen, det finns mycket mer betoning på det visuella jämfört med det skrivna ordet. Det skulle lägga en bit av intresse för de klasser och du kan använda dem för jämförelser. Till exempel, kan du fråga: "Är denna illustration av" Inferno "en korrekt beskrivning av texten?"
- Om klasserna verkar bli enformigt, ändra tempo. Flytta till en trädgård eller några utomhus plats. Ring för ett rollspel, där varje elev har för att vara en författare (en elev kan vara Shakespeare, en annan Shelley) och be dem att göra sitt bästa imitation av dem. Se pop kultur och moderna medier och be dem att tolka dem (det skulle vara intressant att se hur de kan jämföra "Dr Jekyll och Mr Hyde" till "Fight Club") eller så kan du göra det obligatoriskt för alla studenter att anta en accent under en klass (t.ex. en brittisk accent om du undervisar utanför England till exempel).
- Uppmuntra eleverna att läsa. Inte bara texter, utan något som intresserar dem. De måste få in en vana att läsa att verkligen ta fram sitt bästa för en litteratur klass.
Varningar
- Var flexibel med dina deadlines och schema. Det är orealistiskt att anta att studenterna kommer att kräva lika mycket tid att förstå och diskutera alla de olika materialen. Det är nästan aldrig fallet. Om eleverna har problem med poesi, men är väldigt bra på prosa, spendera mer tid på poesi. Det är förståeligt att ha ett schema, men det kommer att bli lättare att hantera om du förväntar dig att det ska vara oberäkneligt. Ditt jobb är att vara en professor inte en arrangör.
- Om du har elever som inte kan hantera den klass eller klara arbetet, föreslå dem privat att de släpper den klass eller om de verkligen är intresserade, rekommenderar att de granskar klassen istället.
- Ändra inte din betygsskalan för att matcha klassen potential. Du har inte avsett att ha en lika stor mängd av A: s och B: s och C: s. Du mäter kvaliteten på arbetet. Om alla av dem vända i hemska uppsatser, ge dem alla en F men tillåta en omtentamen eller extra kredit.