Möjligheten att använda en Smith diagram ger en RF-ingenjör att ersätta komplexa algebra med några enkla geometriska konstruktioner. Detta How-To förutsätter att läsaren har viss erfarenhet med en Smith diagram, samt grundläggande RF termer Engineering. Här får du lära dig att rita ett inträde (Y), vilket är ett uttryck för den lätthet med vilken växelström (AC) flödar genom en komplex krets eller ett system. Att kunna tomt tillträde är nödvändigt för att härleda andra egenskaper hos någon särskild krets.
Steg
- 1Beräkna din normaliserade impedans. Gör detta genom att dividera belastningen impedans (Zl) vid källan impedans (Zo).
- 2Hitta den cirkel på Smith-diagram med ett värde motsvarande den verkliga (i motsats till imaginär) delen av impedansen. Den reella delen innehåller ingen "i" eller "j" termer.
- 3Hitta linjen på Smith-diagram som skär cirkeln motsvarar den imaginära (i motsats till riktiga) del av impedansen. Den imaginära delen kommer att innehålla ett "i" eller "j" term.
- 4Markera skärningspunkten (A).
- 5Placera spetsen på din kompass på mitten av Smith-diagram. Placera penna änden av kompassen på (A). Nu rotera penna slutet av kompassen för att rita en cirkel som är centrerad kring origo och innehåller (A) på dess omkrets.
- 6Rita en diametern på den cirkel från din impedans punkten. Använd linjalen.
- 7Där diametern skär cirkeln på den andra sidan om ursprunget är ditt inträde. Notera att värdet på admittansen är det reciproka värdet av det ursprungliga impedansvärde.
- 8Multiplicera din entré genom (yo = 1/zo) för att hitta den faktiska (de-normaliserat) värde. Det avlästa värdet av Smith Chart är det normaliserade värdet.
Tips
- Cirklarna (realdelen) på Smithdiagram inte koncentriska.
- Printable Smith Diagram: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Smith_chart_bmd.gif
- Linjerna (imaginära delen) på Smith Diagram alla härstammar från samma punkt.
Varningar
- Var exakt när du använder kompassen. Minsta lilla misstag kommer föreningen i ditt slutgiltiga svar.
Saker du behöver
- Ett. Smith Chart
- 2. Pencil
- Tre. Compass
- 4. Ruler