En stor final kommer upp. Du var slumra i klassen och precis fått reda på att du måste göra ett Avstånd graf vs Time, som du inte brydde sig om att lära sig i klassen! Tja din tur! Ta en penna och papper och följa mitt exempel!
Steg
- 1Har uppgifter redo att rita som punkter på en graf. Om du inte redan har gjort det, skapa en tabell / diagram där en kolumn är tiden och en kolumn är avståndet. Fyll i tiden parat med den tillryggalagda sträckan (Uppgifterna kan presenteras för dig i punkt form i en lista eller i en tabell som ingår i frågan).
- 2Rita två vinkelräta linjer som skär på rutat papper, vilket ger en marginal på tre eller fyra lådor mellan axlarna och kanterna av papperet. Rita pilar i ändarna av ledningarna. Observera att x-axeln är den horisontella linjen och y-axeln är den vertikala linjen.
Axis [ak-sis], (plural AX · es [ak-Seez]) - en av två (eller tre) referenslinjer som används i koordinatsystemet för att lokalisera en punkt (x, y) i ett plan (eller i rymden hjälp av en tredje axlar, z, plottning (x, y, z) poäng). - 3Märka axlarna. x är normalt oberoende men y beror på x. Tiden ska plottas på x-axeln, eftersom tiden inte beror på avståndet (avståndet är beroende), eftersom "Mätområdet är beroende av tid" - hur länge du spenderar reser vid en viss hastighet - som kommer att vara mätt på y-axeln. Märk x-axeln "Time" (t), och skriva de enheter (vanligtvis sekunder, eller s) inom parentes under "Time". Gör y-axeln, med hjälp av "Distans" (d) och enheten för avståndet ofta mätare, m, eller kilometer (km) eller miles, etc.).
- 4Börja rita (grafritande poäng) baserat på dina (tid, distans) datapar (t, d) = (x, y), kom ihåg att vi ersätter t för x, och d för y. Fortsätt att använda dina uppgifter och grafer punkterna tills du är klar med alla dina data, t.ex. (2,5) betyder placera en punkt / liten prick med x = t = 2 och y = d = 5.
Hur? Titta över x-axeln för två, sedan gå rakt upp 5 enheter, placera din prick där. Det är den (x, y) poäng för (t, d) = (2,5) Anm. X mäts tvärs och y mäts upp och ner. - 5När alla punkter har ritats, ta en rak kant (företrädesvis en linjal) och ansluta prickar från lägsta X-axeln mätningen till den högsta mätningen.
- 6Om det finns fler än två variabler (det finns två eller flera olika uppsättningar data som ritas) måste du använda två olika färger eller mönster för att skilja mellan dem. Och om det finns två eller flera uppsättningar av data som ritas, är en nyckel som behövs för tydliggöra vad varje färg / eller mönstret står för.
- 7Kom ihåg en bra graf innehåller:
- Titel,
- Inkludera data och objekt som studeras - t.ex. "The Time / Avstånd Ratio av en tennisboll"
- Märkta axlar,
- Numrerad skala på varje axel.
- Key (om det finns två eller flera datamängder som ritas).
- Varning: Om data och diagram är inte linjär (inte i en rak linje, dvs är icke-linjär), då till exempel, är förändringshastigheten (hastighet) inte konstant, såsom i grafiska data för en accelererande objekt. Det finns många ickelinjära uttryck inklusive trigonometriska nyckeltal, andra ordningens uttryck (x 2) och högre (x 3 + x 2 + 5, etc.), geometriska priser eller exponentialfunktioner, etc.
- Du skulle ställa in två axlar som förut, men då de data som ritade / plottas inte skulle ligga i en rak linje.
- Titel,
Tips
- Övning ger färdighet!
- Om du inte får det på första försöket, inte bandet. Öva med enkla uppgifter tills du rita mer komplicerade sådana.
Saker du behöver
- Blyertspenna / Pen
- Papper
- Data
- Straight Edge (linjal, om tillgängligt)
- Olika färger (för två eller flera datamängder plottade för jämförelse)