Wko

Hur man lär sig multiplikation fakta

Hastighet med multiplikation fakta gör alla former av matematik snabbare och enklare. Här är ett sätt att lära sig gånger tabeller snabbt och permanent.

×123456789101112
1123456789101112
224681012141618202224
3369121518212427303336
44812162024283236404448
551015202530354045505560
661218243036424854606672
771421283542495663707784
881624324048566472808896
9918273645546372819099108
10102030405060708090100110120
11112233445566778899110121132
121224364860728496108120132144


Steg

Hur man lär sig multiplikation fakta. Lär dig de fakta som har regler.
Hur man lär sig multiplikation fakta. Lär dig de fakta som har regler.
  1. 1
    Lär dig de fakta som har regler:
    • 0 gånger varje nummer är 0 (0x8 = 0);
    • 1 gånger varje nummer är det nummer (1x8 = 8);
    • 10 gånger varje nummer är det nummer följt av en 0 (10x8 = 80)
  2. 2
    Lär 2s. Öva genom att räkna med 2s till 20. Sedan praktiken: 2 x 6 = 6 + 6 = 12. 2 x 8 = 8 + 8 = 16.
  3. 3
    Lär 5s. Lär dig att räkna med 5s till 50. Skriv ekvationerna i en lista. Leta efter mönster. Se om du kan hitta ett knep för att komma ihåg dem.
  4. 4
    Hitta en online-multiplikationstabellen. Skriv ut den. Märk ut de fakta som du känner. Om du vet att din 1s, 2s, 5s, och 10s, kommer du att upptäcka att du bara måste lära 21 mer fakta. Kom ihåg att 7 x 6 är samma som 6 x 7.
  5. 5
    Välj ett multiplikationstabellen att lära på en gång. Detta innebär att lära av multiplar av 2, 3 etc. Börja med enkla tabeller såsom 2s, 10s, 5s, och 11s. Vid tiden du lär dig de svårare tabeller såsom 7s och 8s, vet du redan flera fakta.
  6. 6
    Relatera denna familj till en verklig situation. Till exempel, 8 veckor = 56 dagar.
  7. 7
    Fråga alla runt omkring dig att förhöra dig på din faktum familjen. Detta kommer att hjälpa till att hålla den i ditt huvud. De kan be någon av de 4 frågorna.
  8. 8
    Upprepa med en annan faktum familj när du har bemästrat detta. Det finns bara 36 faktum familjer att lära sig om man känner till reglerna för 0, 1 och 10.
  9. 9
    Spela matematik spel. Efter att ha bemästrat alla faktum familjer, spela matematik spel för att få upp farten. Använd Google för att söka efter "lära matematik fakta" för att hitta roliga aktiviteter och tips.

Tips

  • Belöna dig själv för framgång, men aldrig straffa dig för att glömma. Bara få svar och upprepa det faktum att själv.
  • Multiplikation är en form av hastighet inventering, som fortfarande används av bank rösträknare och auktionsföretag.
  • Arbeta med en vän är alltid roligare och mer framgångsrik. Du kan studera samma faktum familjen eller frågesport varandra på olika familjer.
  • Försök att hitta knep för att komma ihåg varje faktum eller grupp av fakta.
  • Spela spel som Yahtzee och Cribbage att få snabbare på att lägga till och multiplicera.
  • 3 +3 = 6, är multiplikationen koden arbetet med att påbörja (som att skriva ditt namn initialer) för att göra longhand multiplikation.
    • t.ex. du lägger 3 två gånger när du gör ett problem som 3x2.
  • Plus, om du gör matten nog, hamnar man faktiskt upp memorera när du blivit mer bekant med att räkna i multiplar.
  • Anledningen multiplar används också beror på att när du gör något repetitivt du kan förutse vad som händer lätt, tar krångel ur det. Om du alltid lägga till 2, vad nästa räkning kommer att lägga 2 till varje svar.. Math används också som en form av förutsäga summor och storlekar. Siffror och bokstäver är precis multiplikation koden, en form av stenografi eller paraferade för att skriva piktogram, algebra bokstäver är också en form av paraferade eller stenografi.
  • Försök att skriva de fyra fakta på papperslappar och lagt i olika fickor eller dina strumpor. Försök att komma ihåg vilka faktiskt är där plats.
  • Deras är en stor skillnad i att kunna göra något av memorering och förstå en process. Jane Doe spelar en Mozart lappar på fiol är ett exempel på att kunna göra något från memorering är Mozart skriver en symfoni bit ett exempel på att ha en förståelse för en process. Alla kan inte vara en Mozart, men undervisning en förståelse av en metod snarare än minne hjälper dig att förstå och utveckla en process.
  • göra multiplikation. Försöket av koden var att snabba longhand upprepade gånger dessutom skriftligen och att fungera som en hjälp för minnet. Dess snabbare att memorera 2x3 = 6 för att göra matten för större belopp, men dess faktiskt snabbare att lära sig multiplikation av små antal mängder (1-9 dina basics) genom att faktiskt göra matten, men om du inte gör vad 2x3 används för blir matte meningslös.
  • Spela in dig själv säger multiplikation och somna lyssna på den.
  • Ringa in felen i dina elever och skriv ner de missade multiplicerade numren med sina faktorer, inte förvänta sig omedelbar memorering och testa dem. Memorering kräver övning. De missade siffror är de siffror de studerande behöver för att fokusera på att öva. Om du undervisar studenter ordentlig fysisk räknar metoder memorering inte behövs och överflödig. Om du inte vet hur man multiplicerar du skränande använda multiplikation koden, om du memorera multiplikation bara utan undervisning multiplikation räknar tekniker du kan inte
  • Hitta något att räkna, köpa en kulram om du måste. Multiplikation är en form av hastighet räknas som dess snabbare att räkna föremål i grupper, än ett objekt i taget. Inte skäller inte för att räkna på fingrarna som matte gjordes för att göra inventeringen. Bara undervisning x betyder tillsattes och grunderna innebär att eleverna faktiskt kan göra matten istället memorera. Memorera grundläggande gånger tabeller är överflödig. Om du memorera bara gånger tabeller din inte undervisar vad matematik är för och om.
  • Den multiplikation koden är en form av stenografi eller paraferade för longhand upprepad addition / multiplikation. 2x10 = 20 (två sattes tio gånger lika tjugo) är initialerna för 2 +2 +2 +2 +2 +2 +2 +2 +2 +2 = 20, det syftar till att minska skriva tider och hur mycket utrymme som behövs på sidan. Försök skriva 2x100 = 200 använder longhand tillägg och du kommer att uppskatta och se till att multiplikation är en form av paraferade. Den var ursprungligen avsedd som en hjälp för minnet att påskynda göra matematiska operationer (räkna). Math ursprungligen var avsedd som en form av karta beslutsfattande. Din sätta summan av objektet räknas på papper, vilket gör dem lättare att hålla reda på som tidigare matte och språk lärdes ut muntligt eller utan att skriva (skriva ny uppfinning). Behovet av matematiska system som utvecklats ur att behöva hålla reda på stora grödor och monetära system samt kunna åsnor storlek belopp. Tänk dig att behöva memorera vad du har när du har 250 hektar vete och hur mycket vete grödor du har och det är därför siffran matte gjordes upp. Dess en väg för miniatyrisering eller komprimera vad din räkning på papper och tar den med dig. Din göra något stort, mindre, och ändå behålla sitt värde. Kartor, miniatyrmodeller, algebra koder, nya datorspråk, matematiska koder är alla former av komprimering.
  • x betyder tillsätts, inte gånger, försök att säga gånger i slutet. 3x2 = 6 uttalas tre tillsätts två gånger lika med sex totalt. Du helt enkelt lägga till numret till vänster om tiden tecknet (3) antalet gånger i rätten att räkna en gång varje Ditt grunden gör detta 3 +3 = 6. 3x2 = 6 är initialer eller förkortning för

Varningar

  • Försök aldrig att lära sig mer än ett faktum familj per dag. Du kommer bara få dem blandas ihop.