Wko

Hur man beräknar sannolikheten

Sannolikheten är ett mått på hur en händelse kan inträffa ur antalet möjliga utfall. Beräkna sannolikheter kan du använda logik och förnuft även med en viss grad av osäkerhet. Ta reda på hur du kan göra matten när du beräknar sannolikheter.

Steg

Hur man beräknar sannolikheten. Definiera dina händelser och resultat.
Hur man beräknar sannolikheten. Definiera dina händelser och resultat.

Del 1: beräkna sannolikheten för en enda slumpmässig händelse

  1. 1
    Definiera dina händelser och resultat. Sannolikhet är sannolikheten för en eller flera händelser som händer dividerat med antalet möjliga utfall.
    • Vad är sannolikheten att rulla en tre på en sexsidig tärning?
      • "Rullande tre" är händelsen, och eftersom vi vet att en sexsidig tärning kan landa någon av sex siffror, är antalet utfall sex.
    • Vad är sannolikheten för att välja en dag som infaller på helgen när slumpmässigt plocka en dag i veckan?
      • "Att välja en dag som infaller på helgen" är vårt evenemang, och antalet utfall är det totala antalet dagar i veckan, sju.
    • En burk innehåller 4 blå kulor, 5 röda kulor och 11 vita kulor. Om en marmor dras från burken på måfå, är vad sannolikheten att denna marmor är rött?
      • "Välja en röd marmor" är vårt evenemang, och antalet utfall är det totala antalet kulor i burken, 20.
  2. 2
    Dividera antalet händelser med antalet möjliga utfall. Detta kommer att ge oss sannolikheten för en enskild händelse inträffar.
    • Vad är sannolikheten att rulla en tre på en sexsidig tärning?
      • Antalet evenemang är en (det finns bara en tre på varje tärning), och antalet utfall är sex.
        • 1 ÷ 6 = 1/6 eller 0,166 eller 16,6%.
    • Vad är sannolikheten för att välja en dag som infaller på helgen när slumpmässigt plocka en dag i veckan?
      • Antalet händelser är två (sedan två dagar i veckan är helger), och antalet utfall är sju.
        • 2 ÷ 7 = 2/7 eller 0,285 eller 28,5%.
    • En burk innehåller 4 blå kulor, 5 röda kulor och 11 vita kulor. Om en marmor dras från burken på måfå, är vad sannolikheten att denna marmor är rött?
      • Antalet evenemang är fem (eftersom det finns fem totalt kulor), och antalet utfall är 20.
        • 5 ÷ 20 = 1/4 eller.25 eller 25%.

Del 2: beräkna sannolikheten för multipla slumpmässiga händelser

  1. 1
    Bryt problemet i bitar. Beräkning av sannolikheten för flera händelser är en fråga om att bryta problemet ned i separata sannolikheter.
    • Vad är sannolikheten för rullande två på varandra följande femmor på en sexsidig tärning?
      • Sannolikheten av rullande en fem är 1/6, och sannolikheten för att rulla ytterligare fem med samma munstycke är också 1/6.
    • Två kort dras slumpmässigt från en kortlek. Vad är sannolikheten att båda korten är klubbarna?
      • Sannolikheten att det första kortet är en klubb är 13/52, eller 1/4. (. Det finns 13 klubbar i varje kortlek) Nu är sannolikheten att det andra kortet är en klubb 12/51: Det andra kortet ersätts inte, ge oss 51 kort, och det finns en mindre klubb, förutsatt att vi valde klubb för första kortet.
    • En burk innehåller 4 blå kulor, 5 röda kulor och 11 vita kulor. Om tre kulor dras från burken på måfå, är vad sannolikheten att den första marmor är rött, är den andra marmor blå, och den tredje är vit?
      • Sannolikheten att den första marmor är rött är 5/20, eller 1/4. Sannolikheten för det andra marmor är blå är 19/4, eftersom vi har ett färre marmor, men inte ett färre blåttmarble. Och sannolikheten att den tredje marmor är vit är 11/18, eftersom vi redan har valt två kulor.
  2. 2
    Multiplicera sannolikheten för varje händelse med varandra. Detta kommer att ge dig sannolikheten för flera händelser efter varandra.
    • Vad är sannolikheten för rullande två på varandra följande femmor på en sexsidig tärning?
      • Sannolikheten för båda händelser är 1/6.
        • Detta ger oss 1/6 x 1/6 = 1/36 eller 0,027 eller 2,7%.
    • Två kort dras slumpmässigt från en kortlek. Vad är sannolikheten att båda korten är klubbarna?
      • Sannolikheten att den första händelsen inträffar är 13/52. Sannolikheten för den andra händelsen händer är den 12/51.
        • 13/52 x 12/51 = 12/204 eller 1/17 eller 5,8%.
    • En burk innehåller 4 blå kulor, 5 röda kulor och 11 vita kulor. Om tre kulor dras från burken på måfå, är vad sannolikheten att den första marmor är rött, är den andra marmor blå, och den tredje är vit?
      • Sannolikheten för den första händelsen är 5/20. Sannolikheten för den andra händelsen är 4/19. Och sannolikheten för det tredje händelsen är 11/18.
        • 5/20 x 19/4 x 11/18 = 44/1368 eller 3,2%.

Konvertera odds till sannolikheter

  1. 1
    Bestäm oddsen. Till exempel är en golfare favorit att vinna på en 9/4 odds. Oddsen för en händelse är förhållandet mellan dess sannolikhet att den kommer att kommer att inträffa till sannolikheten att den inte kommer att inträffa.
    • Obs: I sportspel och bookmaking är oddsen uttrycks som "Oddsen mot," vilket betyder att oddsen för en händelse inte inträffar skrivs först, och oddsen för ett evenemang händer inte komma i andra hand. Även om det kan vara förvirrande, är det viktigt att veta detta. Vid tillämpningen av denna artikel kommer vi inte använda oddsen emot.
    • I exemplet med 9:04 ratio, representerar 9 sannolikheten att golfspelare kommer att vinna. 4 representerar sannolikheten att han kommer inte att vinna. Därför är det mer sannolikt för honom att vinna än att förlora.
  2. 2
    Konvertera oddsen till sannolikhet. Konvertera odds är ganska enkel. Bryt oddsen i två separata händelser, plus det totala antalet utfall.
    • Händelsen som golfaren kommer att vinna är 9, den händelse som golfaren kommer att förlora är 4. De totala resultaten är 9 + 4, eller 13.
    • Nu beräkningen är densamma som beräkna sannolikheten för en enda händelse.
      • 9 ÷ 13 = 0,692 eller 69,2%.

Probability regler

  1. 1
    Se till att två händelser eller resultat måste vara ömsesidigt uteslutande. Det betyder att de båda inte kan inträffa samtidigt.
  2. 2
    Tilldela en sannolikhet som är ett icke-negativt tal. Om du kommer till ett negativt tal, kontrollera dina beräkningar igen.
  3. 3
    Sannolikheten för alla möjliga händelser måste lägga till 1 eller 100%. Om sannolikheten för alla möjliga händelser inte lägga till upp till 1 eller 100%, du har gjort ett misstag.
    • Sannolikheten av rullande en tre på en sexsidig tärning är 1/6. Men sannolikheten att rulla alla fem andra nummer på en dyna är också 1/6. 1/6 + 1/6 + 1/6 + 1/6 + 1/6 + 1/6 = 6/6 eller 1 eller 100%.
  4. 4
    Representera sannolikheten för en omöjlig utfall med en 0. Det betyder bara att det inte finns någon chans att en händelse inträffar.

Tips

  • Du kan tilldela alla siffror till händelser, men de måste vara rätt sannolikheter, vilket innebär att följa de grundläggande regler som gäller för alla sannolikheter.
  • Du kan göra din egen subjektiv sannolikhet som baseras på dina åsikter om sannolikheten för en händelse. Subjektiv tolkning av sannolikhet kommer att vara olika för varje person.