Wko

Hur du plottar punkter på koordinatplanet

Detta kommer att lära dig hur du plottar punkter på en koordinatplanet (x, y-format) samt hur man läser formler och ändra din graf att passa.

Steg

Hur du plottar punkter på koordinatplanet. Hitta det första koordinatsystemet i ett ordnat par är på x-axeln.
Hur du plottar punkter på koordinatplanet. Hitta det första koordinatsystemet i ett ordnat par är på x-axeln.

För enstaka punkter

  1. 1
    Hitta det första koordinatsystemet i ett ordnat par är på x-axeln.
    • X-axeln går åt vänster och höger, är den andra koordinat på Y-axeln.
    • Y-axeln går upp och ner.
    • Positiva tal gå upp eller höger (beroende på axeln). Negativa tal går åt vänster eller nedåt.
  2. 2
    Bestäm kvadranten poängen är.
    • Kom ihåg att en graf har fyra kvadranter (vanligtvis märkta i romerska siffror). Quadrant I får (+, +), kvadrant I är ovanför och till vänster om y-axeln. Quadrant IV får (+, -); kvadrant IV ligger under x-axeln och till höger om y-axeln. (5,4) är i kvadrant I. (-5,4) är i kvadrant II. (-5, -4) Är i kvadrant III. (5, -4) är i kvadrant IV.
  3. 3
    Markera punkten.

För grafer av linjer, cirklar, parabler etc.

  1. 1
    Bestäm formen diagrammet kommer att ta. Kommer det att vara en linje, parabel, cirkel, etc.
    • Detta avsnitt kommer inte att lära dig att rita en linje, parabel, etc. Du bör veta att i klassen. Detta kommer att hjälpa dig att ändra din graf att passa situationen. Om du gör dessa grafer för första gången, graf dem med hjälp av en rad punkter.
    • Din lärare kommer inte att vara intresserad av dig rita exakta punkter i dessa typer av grafer. Du lärare kommer att vara intresserad av om du vet hur man hittar (och identifiera) dessa punkter. Din lärare kommer att leta efter en graf över den korrekta formen, kvadrant (s), orientering, lutning, samt att de viktiga punkter noteras.
  2. 2
    Bestäm vilka punkter du ska inkludera i diagrammet. Komplexa grafer kräver fler poäng.
    • Såvida du inte bara grafritande en punkt, behöver du minst två punkter. En linje kräver två punkter. En cirkel kräver två poäng om man är i centrum, tre om centrum ingår inte (om inte din instruktör har inkluderat mitten av cirkeln i problemet, använd tre). En parabel kräver tre punkter, varav ett är ett absolut minimum eller maximum, de övriga två punkterna bör vara varandras motsatser. En hyperbel kräver sex poäng, tre på varje axel.
  3. 3
    Förstå hur modifiera ekvationen ändrar grafen.
    • Ändra variabeln X flyttar ekvationen åt vänster eller höger.
      Turning det Negativ (multiplicera med -1) vänder det över, om det är en linje, kommer det att förändra den från att gå upp och ned eller gå ner till upp.
    • Betrakta ekvationen y = x ^ 2, en parabel med sin bas vid (0,0).
      y = (x-2) ^ 2 är samma parabel, förutom att det ritas två utrymmena till höger om origo, dess bas är nu på (2,0).
      y =-x ^ 2 (den negativa appliceras efter exponenten ^ 2) är en uppochnervänd y = x ^ 2, dess bas är (0,0).
      y = 5x ^ 2 är fortfarande en parabel, men det blir större ännu snabbare, vilket ger en tunnare utseende.

Tips

  • Om du gör detta, kommer du troligtvis att behöva läsa dem också. Ett bra sätt att komma ihåg att gå längs x-axeln först och y andra, är att låtsas att du bygger ett hus, och du måste bygga grunden (längs x-axeln) knytnäve innan du kan bygga upp. Detta är samma åt andra hållet, om du går ner, låtsas att du gör källaren. Du behöver fortfarande en stiftelse, och att börja på toppen.
  • Ett bra sätt att komma ihåg vilken axel är som att föreställa sig den vertikala axeln med en liten lutande linje på det, vilket gör att det ser ut som ett "Y".
  • Axlarna är i princip horisontella och negativt tal linjer, med både skär i origo (ursprunget på en koordinatplanet är noll, eller där båda axlarna skär varandra). Allt "härstammar" från ursprunget.