Wko

Hur att hitta känslor i monologer

Varje aktör vill kunna fylla en monolog med känslor, annars skulle de inte kunna dra sin publik i sin produktion! Det är viktigt att till fullo kunna ansluta med det tecken du porträttera, samt representerar att din publik eller styrelseledamot i en audition, hur väl du kan göra denna anslutning. Denna artikel kommer att hjälpa dig att plocka en monolog som "passar" dig, samt att kunna ansluta med din karaktär och utför en känsla fylld monolog.

Steg

Hur att hitta känslor i monologer. Forskning en bra monolog för dig själv.
Hur att hitta känslor i monologer. Forskning en bra monolog för dig själv.
  1. 1
    Forskning en bra monolog för dig själv. En del av tricket att leverera en bra monolog är att hitta en som är en bra passform för dig. Att hitta en karaktär som liknar sig själv är ofta lättare att beskriva än någon som du tycker att det är svårt att verkligen ansluta eller förstå. Här är några sätt att ansluta väl:
    • Om du har en viss disposition, såsom blyg eller utåtriktad, försöka hitta en bra "fit" i en karaktär som ligger i linje med dina personlighetsdrag.
    • Om du har en stark accent, hitta en monolog som kan beskriva en karaktär som har en accent.
    • Flera webbplatser är praktiskt för att hitta en bra monolog, och du kanske kan hitta en ansedd skådespelaren eller en regissör för att ge dig förslag.
  2. 2
    När du har valt din monolog, gå över den. Kontrollera att du har memorerat den, och vet att det utantill innan du går upp på scenen. Memorera monolog gör en stor skillnad mellan att få ledningen, och att få en mindre roll. Också, bevisar att du kan memorera en monolog visar regissören du audition för att du är beredd att memorera vad linjer du har i den verkliga prestandan som din karaktär. Ofta hjälper det att bara helt enkelt memorera monolog innan det blir fylld med känslor över det. Då kommer du vet hela monolog innan du polera upp den.
  3. 3
    Hitta några "viktiga" ord och betona dem. Föreställ italicizing orden muntligt för vidare känslor. Hitta platser för böjningar, pauser, ljud (som en hosta, ett rop, en muttrande eller en flämtning), liksom ansiktsuttryck och kroppsliga gester. Hela kroppen utför känslor. Precis som någon inte bara skulle höja sin röst när de blir arga, kommer du vill lägga till dessa små men viktiga faktorer. En arg person kan också göra hotfulla gester, grymtning, blir röda, liksom takten och stampa. De kan också höja sin röst eller göra sin röst låter ansträngd eller upprörd. Dessa typer av "kroppsspråk" och låter lägga en hel del djup och känsla till din monolog.
  4. 4
    Försök att fylla skorna av din karaktär. Föreställa sig hur de skulle reagera på situationer som du ställs inför. Tänk på hur de går, hur de talar, och hur de interagerar med andra. Tänk på hur mogna de skulle vara i deras ålder.
    • Försök att tänka under vissa stunder av dagen, "Vad skulle min karaktär göra, eller hur skulle han eller hon reagerar just nu?" Försök att placera dig i känslan och egenskaperna hos den person som du kommer att skildra. Ju mer du föreställa dig själv som din karaktär, desto mer trovärdigt att du kommer att bli.
    • Föreställ dig din karaktärs egenskaper. Är han eller hon tillbakadragen? Vad gör han eller hon gör för skojs skull eller i hans eller hennes lediga tid? Är han eller hon stolt? Är han eller hon heroiskt? Är han eller hon självisk? Hur går han eller hon? Hur pratar han eller hon? Ju mer du vet om din karaktär (som kan inkludera att göra upp saker om honom eller henne), desto bättre kommer du att kunna fylla din monolog med känslor.
  5. 5
    Glöm inte att öva, öva och öva lite mer! Även om du kan få rampfeber, är det mycket viktigt att du kan vara bekväm öva din monolog framför människor. Om du verkligen känner dig obekväm i början, läste den till ditt husdjur, din reflektion i spegeln, eller till dig själv i ett öppet utrymme. Så småningom ska du verkligen att träna för riktiga människor förutom regissören. Be familj och vänner att lyssna från början.
  6. 6
    Var noga med att få ögonkontakt med din publik, eftersom det får dem att känna som om de är en del av din monolog. Du bör försöka få med människor att göra det verkar mer verklig och levande för dem. När allt kommer du att försöka göra intryck på dem, och inte tala till dig själv eller i fjärran.
  7. 7
    Försök att hålla det riktigt varje gång. Om du hittar din monolog blir tråkig, antingen ändra det upp (men behålla samma känsla) eller ta en liten paus från att öva. Om du tror det, tror publiken det.
  8. 8
    Slutligen, är du redo! Du har din monolog memoreras utantill, har tränat med känslor både med ditt tal och din kropp, och bör vara bekväm att utföra det för människor. Kom ihåg, ju fler människor du är bekväm med att titta på dig, desto bättre kommer du förmodligen att kunna utföra för din audition eller faktiska resultat. Lycka till!

Tips

  • Försök busar framför spegeln, öva ansiktsuttryck, och scener där din karaktär är i. Försök också att spela några imaginära scener som din karaktär skulle ha gjort dagligen (till exempel, om du porträttera en tjuv från Ali Baba och de fyrtio Thieves, spela en scen där du smyga rikedomar i din "Open Sesame" grotta.) Dessa rollspel kan vara så fantasifull som du vill.
  • Försök undvika saker du kan frestas att "leka" med under audition, såsom halsdukar, långa smycken och liknande. Många människor vill krama eller hålla något när de är nervösa - undvika att göra det. Om du verkar nervös, kan du dömas av regissören som en person som inte kan hålla sig lugna på scenen. Du vill att dina händer ska användas för gester och kroppsspråk, inte för att pressa din halsduk, kläder, eller något annat (om inte, naturligtvis, klämma något specifikt krävs för ändamålet din monolog).
  • Se till att du bär kläder som är bekväma och låter dig flytta runt utan problem. Vanligtvis styrelseledamöter föreslår bär helt svarta färger. Anledningen till detta är att om du bär något "högt", så att det tar bort från din prestation. Om du bär en mini-kjol och höga klackar, eller låg-ryttare byxor och en hatt som täcker dina ögon, är dessa typer av kläder kommer inte att hjälpa dig för din audition. Du ska kunna gå och röra kroppen runt utan några problem. Välj löst sittande kläder (inte för löst!) Som inte kommer att falla ner eller distrahera dig under din audition. Slutligen, bara inse att du vill göra intryck och få uppmärksamhet, inte dina kläder.
  • Var dig själv, din egen naturliga förmåga att agera skådespelare gott nog!

Varningar

  • Undvik att göra det. När din karaktär blir mer av en karikatyr än en verklig person, det är smärtsamt att titta på och regissören kommer inte ge dig en roll. Detta tecken bör verka som en levande person till dig i ditt sinne.
  • Gör inte ditt tal för fort. Håll det i en jämn takt, med tillräckligt pauser för att kunna förstå monologen, liksom fokus för ditt anförande. Utnyttja luckor för att öka betydelsen av vad du levererar.
  • Tala tydligt och se till att din publik kan förstå vad du säger. Om de inte kan förstå orden, kommer känslan att vara värdelös.
  • Se till att du bor i karaktär. Om du ska röra dig, skruva inte upp ditt ansikte eller bryta ner. Bara stanna i karaktär, och antingen hoppa till nästa rad, eller improvisera tills du är vid en punkt där du kan plocka upp den igen. Det är därför det är verkligen viktigt att memorera din monolog.
  • Även om vissa direktörer tillåta en "cheat-sheet" (en kopia av din monolog) under själva audition, många gör det inte. Vidare är det mycket svårare att utföra en känslomässig monolog när du håller och läser ett papper. Gör som stänger nästan all kroppsspråk, liksom ögonkontakt mellan dig och publiken. Detta är anledningen till att memorera din monolog kan vara så välgörande och viktigt. Om alla andra stirrar på sina papper när du använder kroppsspråk, känslor, och ögonkontakt, du är mycket mer sannolikt att få en bättre roll, kanske till och med ledningen.
  • Var noga med att välja en monolog som passar rätt tid (om du har någon). I grund och botten, se bara till att du inte utför en fem-minuters tal när det är bara tänkt att vara en minut, eller vice versa. Dessutom, om du hittade en alltför långt tal om en kortare tidsfrist, prova beskära den. Även om du bör nog försöka hitta en monolog av rätt längd för tiden, kan talet verkligen "passar" dig. Om så är fallet, är det en bra idé att skära ner på tal lite. Men se till att det är okej för dig skära ner på tal (i fall av upphovsrättsliga frågor) innan du faktiskt gör det.

Saker du behöver

  • Monolog
  • Spegel
  • Utrymme att öva
  • Företräde för praktiken