Skriva en 90-120 script sidan filmen är inte så svårt som det kan verka vid första tanken. Du kan göra det, men bara om du är beredd att ta itu med det exceptionellt mycket eftertanke och planering som måste gå in i den, tillsammans med tid att mödosamt åter farkosten en hel del av skrivandet för att putsa upp det till perfektion. Det är inte så skrämmande i att göra, så läs på och sedan göra det!
Steg
- 1Hitta en berättelse som du gillar. eller, företrädesvis, hitta en berättelse som du älskar. Detta kommer att vara en process som kommer att verka svårt eller oöverstigliga ibland, så det är bättre att vara om något du inte har något emot att tänka och / eller plågsamma om i flera månader. Forskning din viss genre, och bo med i reglerna för denna genre, om du funderar på att sälja ditt manus. Filmindustrin är alltid på jakt efter säljbarhet över originalitet. Brinner inte säga lite originalitet är en dålig sak.
- 2Få screenwriting programvara. Inte få det bara kommer att irritera dig och potentiella läsare som är vana vid att se dialogrutan placeras i exakt fyra inches från endera sidan av marginalen. Om du inte har råd med Movie Magic eller Final Draft eller Montage, prova "Celtx". Stick tre "W: s" och en ". Com" till namnet och du är gyllene. Jag börjar använda det nu. Det är ganska mycket fullt fungerande och lägger till möjligheten att sätta dina skript i en online-databas för samarbete och utbyte. Vem vet? Kanske det är nästa stora grej.
- 3Formulera en premiss. Skriv en kort mening (15 ord eller mindre) av den grundläggande tanken som driver handlingen. Det kommer att hjälpa dig att identifiera om din film är för komplex och söker feedback.
- 4Gör en disposition. Det är lätt att gå vilse under loppet av hundra sidor. Seek återkoppling.
- 5Skapa en karaktär bibel. Ännu mer än en tomt disposition, kan tecken göra eller bryta dig story. Ange de tecken och ge en fullständig beskrivning av dem, fysiskt och egenskaper som om de är smarta, bra och sympatisk eller, som det brukar vara i dessa dagar, om de är dumma, onda och hatiska men i en sympatisk sätt (se Richard III av W. Shakespeare för idéer) så har du fått dig en film. Om det är samma personer som du har sett om och om igen och har tråkigt med dig själv på biografen, fortsätta tänka. Om dina huvudpersoner och antagonister är tecken, se till att du lista ut deras brister. Under berättelsen huvudpersonen övervinner hans / hennes / deras skavanker och brister antagonist blir hans / hennes / deras undergång.
- 6Ignorera inte tre akter struktur. Ja, så en hel del etablerade författare har gjort sig av med det och gjort bra men det är för att de är etablerade författare. Producenter är villiga att chansa på dem eftersom de har gjort pengar innan. De flesta filmerna är skrivna i form av hjältens resa, där det finns ett antal artiklar på webben om hjältens Journey. En annan bra referens är författaren resa etablerat> från Christopher Vogler och Story av Robert McKee
- 7Lär tre akter struktur. Om du har ingen aning om vad det sista steget var om... lära sig det. Här är det, i den kortaste av korta former: ACT Jag berättar om en värld och karaktärer som de är tänkta att vara, och introducerar ett problem som de måste lösa. Till exempel, "The Goonies lever sina liv lyckligt i sin lilla del av världen, tills de upptäcker att utvecklarna vill vända goon hamnen i bostadsrätter, så..." ACT II utvecklar karaktärerna mer och behandlar problemet. Till exempel, "Så, Goonies in One-Eyed Willy: s labyrint och försöka få igenom alla de fällor för att..." I ACT III, flera saker att hända, förmodligen den viktigaste är att hjälten, tidigt i denna del, blir till en punkt där han eller hon är beredd att ge upp, men och detta är den viktigaste delen:. Han eller hon är på något sätt med tanke på tanken att ge upp är inte svaret och istället räknar ut ett sätt att vinna dagen. Till exempel, "Sean Astin, i Goonies, siffror ut ett sätt vända One-Eyed Willys fällor mot skurkar och istället lyckas få tillräckligt med juveler att rädda Goon hamnen."
- 8Dialog. Dialog bäst är skriven efter att du har skrivit resten av manuset, detta sätt ser till att din historia berättas visuellt. Håll dialog korta, enkla och se till att det inte är på näsan. Om du kämpar du kunde improvisera det i en # reheasal.
- 9Beskrivning. Kom ihåg att varje sida motsvarar ungefär en minut i film tid. Skriv action och beskriva hur något känns istället för att skriva beskrivningen. Och sist och viktigast, hålla det enkelt och lätt att läsa.
- 10Skriv ut varje scen rubrik på en lapp kortet, tillsammans med karaktärerna i den scenen. Detta kommer att ge dig det allmänna flödet av skript och göra det lättare att berätta om historien rör sig.
- 11Skriv ditt första utkast. Se till att din dialog är mycket vardagligt (karakteristisk för eller lämpligt att ordinarie eller bekanta konversation snarare än formella tal eller skrift). En övning i att hjälpa skriv vardagligt är att avlyssna någon annans samtal och spela in det ord för ord.
- 12Det är inte allt. Inte ens nära. När du har skrivit ett första utkast, gå tillbaka och revidera fan av det. Om, vid denna punkt, har du skrivit etthundratjugo sidor, så har du förmodligen skrivit minst trettio sidor för många. Gå tillbaka och börja skära ut saker, förenkla tecken, och gör det till en tätare, lättare att läsa paketet.
- 13När du har gjort det, gör det igen, och igen. Tills du känner att det är klart.
- 14Om du menar allvar om att sälja ditt manus. Skicka manuset iväg till en respektabel manus läsning tjänsten. För en avgift, kan de skicka dig viktig information om vilka delar av de förbättringar script behov och mycket mer.
Tips
- Den allmänna tumregel när man talar om längden är en sida motsvarar en minut av skärmen tid, men detta är inte korrekt eftersom det kan finnas mer action än dialog.
- Du är en konstnär, och du förtjänar att låta dig själv bli konstnär. Skriv vad du älskar på det sätt du älskar att skriva. Kanske du kommer att få plockas upp, kanske inte, men skriva. Det är den billigaste delen av filmskapande.
Varningar
- Rikta inte saken på papper. De vill inte veta, och annan person vill styra den. Om inte detta är för dina kompisar, backa ur snittet s och de löser nedskärningar> S och pannan till er.
- Var så smart och så bra som du kan vara. Det finns mycket konkurrens där ute. Alla samma, inte tror inte på din förmåga, din bara kan vara en med tillräcklig originalitet och krydda att vara en.
Saker du behöver
- Skapande
- En berättelse
- ORDBEHANDLARE
- Hollywood Studio adress