Hur skriver man en helt ond skurk utan honom eller henne (från och med nu, kommer den manliga pronomen används) kommer över så blek, cartoonish imitationer som bara vill vara compellingly ondskefulla skurkar? Ta reda på här.
Steg
Göra en intressant ond skurk
- 1Att skapa en verkligt ond skurk, måste du först verkligen förstå vad det innebär att vara god. Allt annat är slöseri med din tid, eftersom det är det enda du egentligen behöver veta, kan du inte skapa en dålig människa utan att veta vad som är bra så illa är det motsatta.
- 2Är din skurk human eller icke-human? Om din skurk är en icke-mänsklig varelse, saker kan lite annorlunda. Kanske din icke-mänsklig varelse har faktiskt ingen uppfattning om gott och ont och även kan vara ond på något sätt, är mer amoralisk än faktiskt illvilliga.
- 3Hur tror din skurk? Undvik lata skrivandet av att ha en skurk kackel på åtgärder han tror är fördärvad. Även om din skurk vet vad han gör är moraliskt oförsvarbart, det fortfarande skulle finnas någon form av berättigande i hans sinne. Det kan vara meningsfullt för honom ensam bygger på hans erfarenheter och övertygelser han har bildats ur dem. Kanske han ser alla andra som onda och sig själv som en av de få eller den enda beundransvärt att vara på framsidan av planeten. Kanske han tror andra skulle agera på ett aggressivt sätt mot honom chansen, så han finner inget fel med att agera på det sättet själv. Kanske han ser andra som outhärdliga avfall. Kanske är han svår brist på empati och används för att tänka världen är skyldig honom några stora pris han alltså försöka få så händelser av en berättelse, att alla andra fördömda till helvetet.
- När det gäller intern monologuing (liksom till dialog med andra tecken), vill du hålla det till ett minimum om du inte är van att skriva karaktärernas tankegångar. Håll ett öga på hur en skurk monolog låter. Du vill undvika whininess i stället för "Enligt min mening alla Jedi är onda" eller dumhet som "jag ska döda dig till döds".
- 4Ge skurken begriplig och / eller övertygande motiveringar och mål. Ondskan för nöjet att ondskan i sig är svårare att skriva väl. Det är skrämmande att göra hans onda ser ut som något en människa skulle göra omständigheterna är de rätta och tänkesätt (och / eller i fallet med de flesta av oss, tillräckligt tryck).
- 5Om han har underhuggare och / eller allierade, visa sina interaktioner med dem. Hur han beter sig mot dem? Hur annorlunda? Är han patienten mot hans andra-i-kommandot, men kan impulsivt, utan en andra tanke, döda en underhuggare, som har misslyckats en mission? Behandlar han sin betrodda löjtnant som nästan hans jämlike, men håna hans generaler när denne försöker förhöra honom? Uppfattar han sina elit krigare som den ideala typ av soldater överlägsen allt utom sig själv, men se hans mindre fotfolk som bara kanonmat? Varför? Vad berättar sina interaktioner om hans karaktär?
- 6Ge skyddsling, anhängare och även de löjtnanter anledningar att följa skurken. Är det rädsla? Har de samma mål? Behöver de skurken hjälp för att främja sina egna mål? Är de ute efter samma sak som skurken, men planen på att vända mot honom i det avgörande ögonblicket? Planerar de i hemlighet hämnd mot skurken samtidigt som en falsk identitet och låtsas vara deras allierade? Följ de skurken av respekt, beundran och / eller dyrkan och varför? Vill de i hemlighet något som skurken besitter eller har tillgång till? Detta bidrar till att ge både skurken och mindre skurkarna mer djup än bara platt kartong utskärningar.
- 7Likaså visar hur han interagerar med bra killar. Anser han den största hjälten irriterande, eftersom de senare ger aldrig upp? Eller underhållande, eftersom han är mycket mer långlivade och mindre lätt att döda än någon, som har motstått honom i det förflutna?
- 8Fundera på hur du ska presentera honom in i berättelsen.
- Ett bra sätt att skapa spänning är att ha andra karaktärer prata om din skurk, visar några av hans gärningar och ge publiken känslan av honom. Senare får han komma ut ur mörkret med ett skrämmande entré.
Tips
- Ge dem intressanta, om inte meningsfullt, saker att säga.
- Var medveten om klass och stil för din skurk. Akta klichéer, eftersom de ibland kan göra din skurk oavsiktligt cheesy. Använd dina egna vändningar och försöka vara så subtila som möjligt (om inte, återigen, du kommer för serietidning känsla).
- Ge dem en kvalitet som kan vara sympatisk. Sedan vrida den runt och se vad som händer. Utforska olika möjligheter och se vad nytt du kan hantverk av dem.
- Gör dem kompetent, intelligent och utmanande. När de utmanar en hjälte och tvinga dem att använda sina sinnen, de gör både sig själva och en hjälte ser mer trovärdigt. Med andra ord: inga dumma skurkar!
- Ge dem lite hyss som passar deras personlighet smidigt och konsekvent. Det kan vara en enkel oddity i tal mönster, en konstig vana, tendens att använda en viss typ av ord i specifika situationer eller vad du kan komma upp med. Bra exempel på detta är Kefka från Final Fantasy 6 med sin vana att säga ordet "hat" snabbt omkring 20 gånger i rad när han uttrycker hat.
Varningar
- Ibland ett traumatiskt förflutet kan fungera, ibland kan det inte.
- Inte alltid en skurk ful, speciellt om hans hideousness är bara en kontrollampa tecken på hans ondska. Ofta är ett skälmskt snygg eller bara normalt utseende kollega begår onda gärningar mer skrämmande på grund av motsättningen mellan yttre och inre.
- Om du gör en ful skurk, komma med en bra anledning till det. Var han vanställt på grund av en olycka? Är han av monstruösa, rovdjuren, vars biologi skiljer sig från människor? Är han en medlem av etnisk grupp, där en ärrad ansikte är ett tecken på lojalitet till en gudom? Sårades han i ett slagsmål? Använd din fantasi.