Även om du inte kan vara nästa Shakespeare, betyder det inte att du inte kan skriva en bra sonett. En krävande och rytmisk, har sonett en lång tradition bakom sig, med många stora poeter crafting sina egna sonetter. För allmänna riktlinjer samt instruktioner för Shakespeare och Petrarchan sonetten former, följ dessa steg för att skriva sonett du kommer att vara stolt över!
Steg
Allmänna riktlinjer
- 1Förstå de grundläggande reglerna för en. En sonett är en dikt som uttrycker en enda, fullständig tanke, idé eller åsikt. En sonett måste bestå av 14 linjer, normalt inom iambic pentameter (se nedan), med rim arrangerade enligt ett av vissa bestämda ordningar.
- 2Lär dig de grundläggande definitionerna. Innan tackla sonett, måste du förstå innebörden av vissa av elementen i en sonett. De är:
- Iambic: En "JAMB" är en variation av den rytmiska enhet benämnd en fot. Den har en enda obelastade stavelse följt av en enda betonad stavelse. Exempel på ord som naturligt följer detta mönster inkluderar:
- till dag
- mig själv
- kan orsaka
- un mindre
- att avvärja
- Pentameter: Detta hänvisar till behovet av att upprepa JAMB fem gånger (penta meter). Tänk på att de iambs inte behöver vara perfekt byggd i två-stavelse ord, de kan också sträcka ut över enskilda ord eller ens upprepa inom ett enda ord under förutsättning att den betonar fortfarande fungerar. Exempel inkluderar:
- Till dag vet jag dag> Jag hittar min OTH hitta> ER sko
- Mannen jag älskar människan> är ganska il li ganska> ter åt
- Strof: Fyra rader med en strof eller dikt.
- Sestet: Sex rader med en strof eller dikt.
- Octave: Åtta rader av en strof eller dikt.
- Rimma kuplett: Två på varandra följande rader som måste rimmar.
- Iambic: En "JAMB" är en variation av den rytmiska enhet benämnd en fot. Den har en enda obelastade stavelse följt av en enda betonad stavelse. Exempel på ord som naturligt följer detta mönster inkluderar:
- 3Använd jambisk pentameter konsekvent i varje rad. Som diskuterats i definitionerna ovan, betonar detta varannan stavelse och ibland representeras som da-DUM, da-DUM. Eftersom det finns tio stavelser på varje rad, kommer fem alltid betonas. Den första raden av Shakespeares sonett 18 är ett perfekt exempel (de stressade stavelser är understrukna i blått):
- Var inte rädd för att ändra ordet för att bättre passa rytmen. Till exempel, "När jag ser jag> mig själv i self> mir ror" fungerar inte riktigt eftersom den naturliga betoningen i ordet "spegel" är i första stavelsen (mir ROR), inte den andra. För att komma runt detta, kan du ändra raden till "När i mir i> ror jag mig själv jag> inte ser, det kanske inte har så modern en känsla för det, men hey, det är en sonett till dig.
- 4Använda metoder för att hjälpa dig. När du skriver en sonett, finns det några tekniker som du kan använda för att hjälpa din planering och:
- På ett papper rita en rak linje. Dela upp den i fem jämna portioner. Var och en av dessa delar kan sedan fyllas med en stressad, unstressed en stavelse tills du når slutet av raden. Du bör finna detta ger dig 10 stavelser i jambisk pentameter. Fortsätt denna process för varje rad i sonett att skapa en jämn rytm.
- När du försöker använda ett ord eller begrepp som upprör stavelser, använda en synonymordbok för att hitta ett ord som kommer att fungera bättre.
- Läs.
- 5Håll skrift och vara flexibel i dina försök. Det kommer förmodligen ta dig några utkast att vara nöjd med din sonett, men inte bli avskräckt. Detta skrivsätt är tight, exakt och väldigt uttrycksfull med några ord, och med praktiken, tenderar detta att vara mycket roligt för poeten. Håll synonymordboken vid din sida och du ska vara bra. Och du behöver inte känna att det är nödvändigt att hålla sig inom de strikta mönster av de vanligaste sonetten stilar, är en flytande konstform, så känn dig fri att ändra rim systemet eller form av en sonett som passar din vision. (Till exempel, "Sonnet 145" var i tetrameter.) Det är alltid ett privilegium för att driva saker till nya gränser.
- Läs andra poeternas sonetter för exempel och inspiration. Många poeter har skrivit i den här stilen, inklusive Shakespeare, Elizabeth Barret Browning, William Wordsworth, John Milton, PB Shelley, Dante Gabriel Rossetti, Edna St Vincent Millay, Pablo Neruda, och mer. Många av de sonetter kommer att finnas tillgängliga på nätet för dig att läsa på skärmen.
Shakespeares sonett
- 1Förstå rim systemet. Shakespeares stil är tre strofer följt av en kuplett: ABAB CDCD EFEF GG. (In The Art av Shakespeares sonetter, beskriver Helen Vendler det som Q1, Q2, Q3, och C.) Varje bokstav (A eller B, till exempel) står för den sinande ljudet av linjen.
- ABAB innebär att den första raden och den tredje linjen rim (A med A), som gör den andra och fjärde (B med B).
- CDCD och EFEF CDCD> följa samma struktur som ABAB men med två nya ändelser, om A-och B-änden i "-at" och "-ey" låter, till exempel, kan C och D sluta på "-oh" och " -us, "medan E och F kan använda"-en "och" off "för att undvika överlappning.
- GG innebär att de två sista raderna i sonett rim - igen, med ett nytt ord slut (ex. "-ar"). Extra uppmärksamhet bör ägnas åt kuplett i slutet, som vanligtvis är en mycket stark rim för att ge en känsla av nedläggning. (Av denna anledning är det ibland kallas en "heroisk vers.")
- Låt oss använda Sonnet 18, Skall jag att jämföra thee till en sommar dag, som ett exempel:
- 2Skapa argumentet. Skriva linjer som överensstämmer med sonett rim systemet är inte tillräckligt: för en sann sonett, kom ihåg att varje strof oftast utgör ett annat steg i utvecklingen av en idé (eller argument), medan vers sammanfattar det väsentliga förutsättningen för dikten. Med andra ord bör en sonett "bygga upp" genom att presentera ett argument som är löst i slutet. I en Shakespeare sonett är fördelningen vanligtvis på följande sätt:
- Strof 1: Uttryck huvudtemat och viktigaste metafor.
- Strof 2: Utöka båda, vara fantasifull, ge ett exempel kanske.
- Strof 3: Lägg en twist eller en konflikt (peripeteia), som kan börja med ett ord som "men", det är ofta i den nionde raden. (Se ovan: "Men din e ter thy> nal summa me r ska summe> inte blekna...")
- : Lösa temat och lämnar läsaren med ett nytt sätt att se på saker och ting, eller en "upptäckt."
Petrarchan sonett
- 1Förstå rim systemet. Den Petrarchan sonetten består av två strofer (eller en oktav) och en stängning mindre grupp av sex linjer (sestet). Den rim Mönstret är oftast: ABBA ABBA CDE CDE.
- ABAB innebär att den första raden och den tredje linjen rim (A med A), som gör den andra och fjärde (B med B). Detta fyra-line mönster upprepas två gånger, med samma slut hörs varje gång. Om A och B slutar på "-at" och "-ey" ljuder i den första strofen, till exempel, bör de göra samma sak i den andra.
- CDE innebär att dessa tre rader alla slutar i ljud som skiljer sig inte bara från varandra, men också från de ändelser du använt i AB linjer (ex. "-Oh," "-oss" och "-en"). Denna tre-line mönster upprepas två gånger, med användning av samma slut hörs varje gång.
- Observera att sestet är något flexibel och kan även struktureras som CDC CDC eller CDC DEE, till exempel.
- 2Skapa argumentet. Det räcker inte att följa rim systemet, som en sann sonett använder sin struktur för att utveckla en idé (eller argument). Ungefär som ett tomt linje, bör denna strukturella utveckling "bygga upp" genom att presentera ett argument som är löst i slutet. I en Petrarchan sonett är fördelningen oftast enligt följande:
- Strof 1: Uttryck huvudtemat, vanligtvis ett problem
- Strof 2: Expanderar på temat.
- Sestet 1 och 2: Kommentar på temat och / eller lösa det, skapa en märkbar förändring i tonen.
Tips
- Försök läsa varannan stavelse högre och hårdare, vilket gör det mycket lättare att följa den iambic pentameter.
- Försök läsa sonetter att kunna skriva dem, effektivt.
- Alway använda dina känslor och kunskaper när man skriver en dikt, speciellt en sonett.