Wko

Hur man bygger läsförmåga genom spel

Skapa ett enkelt brädspel med bokstäver, stavning och bilder för att lära sig det engelska alfabetet och stava enkla ord.

Steg

Hur man bygger läsförmåga genom spel. Håll den första torget i nedre vänstra hörnet tomt.
Hur man bygger läsförmåga genom spel. Håll den första torget i nedre vänstra hörnet tomt.
  1. 1
    Gör 9 x 3 "(22 0,9 cm x 7,6 cm) rutor på en bräda med en penna och skala.
  2. 2
    Håll den första torget i nedre vänstra hörnet tomt.
  3. 3
    Klistra in en bild i var och en av de andra rutor. Varje bild bör ha tryckt framträdande på det:
    • en av bokstäverna i alfabetet (t.ex. 'A')
    • ett ord som börjar på den bokstaven ("äpple", "cykel", "cat" etc.)
    • en bild om det ordet. Du bör ha bilder på alla 26 bokstäver i alfabetet.
  4. 4
    Gör ett munstycke med användning av en pappers-kub. På varje sida av kuben, skriver fyra bokstäver i det engelska alfabetet slumpmässigt (inte i någon ordning). På detta sätt 24 av bokstäverna skulle skrivas på de sex ytorna av formen. På något ansikte, skriver de två återstående bokstäverna i alfabetet.
  5. 5
    Gör 7 plats markörer vardera för fyra spelare i olika färger. Bra val kan vara blå, grön, röd och gul. Skapa dessa från kartong, där du kan laminat om så önskas, eller spara tid och använda laminerad kartong till att börja med.
  6. 6
    Låt de fyra spelarna slår tärningen. Den rullar sex bokstäver uppåt, får spela först. Resten av spelarna kommer då att turas om att spela i en moturs riktning.
  7. 7
    Flytta. När en spelare kastar tärningen, lägger han eller hon en färgad markering i rutan (på bordet) som matchar den första alfabetet på framsidan av dynan som han eller hon rullar. Till exempel, om du slår tärningen till ett ansikte som innehåller "dfgh", då du placerar din markör i rutan på kortet som innehåller bokstaven D.
    • Om någon annans marker finns redan i "D" rutan, sedan lägga din markör på "F" låda, som är nästa bokstav på framsidan av dynan.
    • Om någon redan har en markör i alla de fyra lådor då spelaren inte får att placera hans eller hennes markör och det blir nästa person tur.
    • Om en av spelarna rullar tärningen med sex bokstaven uppåt, får han eller hon en annan sväng.
  8. 8
    När alla rutor på brädet är täckta med en markör i varje, är antalet markörer som varje spelare har placerat på bordet räknas upp. Den spelare som har lagt det högsta antal mynt på bordet vinner spelet.

Tips

  • Detta är ett roligt sätt att erkänna bokstäverna i alfabetet och erkänner stavningar av enkla ord. Vad bra, det hjälper med att associera bilder med bokstäverna, så att lärandet bibehålls.
  • Två till fyra spelare kan spela detta spel.

Saker du behöver

  • Board - stor nog att passa de 26 rutor
  • Bilder för inklistring
  • Papper lim
  • Sax
  • Papper kub (för die)
  • Kartong (laminat den eller använda laminerad kartong)
  • Pennor för bokstäver