Wko

Hur man skriver en novell

För någon författare, är novellen det perfekta mediet historien. När du skriver en roman kan vara en svår uppgift, kan nästan vem som helst hantverk och, viktigast av allt, finish, en novell. Det betyder inte att noveller är lätt att skriva, eller att de inte är så konstnärligt och värdefull som romaner. Med övning, tålamod och en passion för att skriva, kan de vara lika rörliga och minnesvärd som deras mycket längre kusiner. Vi ger dig några idéer om hur man kan få det att hända, eller hjälpa dig att få igenom kreativa svacka. Läs på!

Steg

Hur man skriver en novell. Samla idéer för din berättelse.
Hur man skriver en novell. Samla idéer för din berättelse.

Del ett: att skriva en novell

  1. 1
    Samla idéer för din berättelse. Inspiration kan slå till när som helst, så bär ett anteckningsblock med dig vart du än går, så att du kan skriva ner berättelse idéer när de kommer till dig.
    • Merparten av tiden, kommer du tänker bara på små fragment av information (en katastrofal händelse kring vilken du kan bygga en tomt, en karaktärs namn eller utseende, etc.), men ibland får du tur och en hel berättelse kommer att avslöja sig till dig i ett par minuter.
    • Om du har svårt att hitta inspiration, eller om du behöver skriva en berättelse i en hast (för en klass, till exempel), lära sig att brainstorma eller om du inte kan komma med några idéer som du kanske måste titta till familj och vänner för inspiration.
    • Erfarenhet brukar hjälpa till att bygga goda tomter. Många av Isaac Asimovs mysterier kom från erfarenheterna av vissa incidenter.
  2. 2
    Börja med grunderna i en novell. När du har valt en idé, måste du komma ihåg grunderna i en novell innan du skriver något. Steg till en bra novell är:
    • Inledning: introducerar tecken, inställning, tid, väder, etc.
    • Initiera åtgärder: poängen med en berättelse som börjar den stiga åtgärden.
    • Rising åtgärd: händelser som leder fram till klimax eller vändpunkt.
    • Climax: den mest intensiva punkten eller vändpunkt i historien.
    • Falling Åtgärd: din berättelse börjar att sluta.
    • Upplösning: en tillfredsställande avslutning på berättelsen där den centrala konflikten är löst-eller inte! Du behöver inte skriva din novell i ordning. Om du har en idé till en bra slutsats, skriva ner det. Flytta bakåt eller framåt från start idé (det kan eller inte kan vara början på berättelsen), och frågar "Vad händer sedan?" eller "Vad hände innan?"
  3. 3
    Hitta inspiration från riktiga människor. Om du har svårt att förstå eller att hitta attribut för en karaktär, vänder sig till ditt liv. Du kan enkelt låna attribut för människor du känner eller ens främlingar du märker.
    • Till exempel kanske du märker att någon alltid dricker kaffe, pratar de i en hög, blomstrande röst, är de alltid skriva bort på datorn, etc. Alla dessa observationer skulle tillsammans göra en mycket intressant karaktär. Din karaktär kan även blanda attribut för ett antal människor.
  4. 4
    Vet dina karaktärer. För en historia att vara trovärdigt, karaktärerna måste vara trovärdig och realistisk. Det kan vara en svår uppgift att skapa verkliga karaktärer som är intressanta och realistiska. Men här är några strategier för att skapa "riktiga människor" för att fylla din berättelse:
    • Skriv en lista, betitlad med karaktärens namn, och skriva alla de attribut du kan tänka dig, från sin position i orkestern till sin favoritfärg. Veta så mycket som möjligt om dina karaktärer, från vad deras centrala motiv är vad deras favorit livsmedel. Pratar de med en accent? Har de några udda manér? Du kommer inte att omfatta all denna information i din berättelse, men ju mer du vet, desto mer dina karaktärer kommer till liv, både för dig och för läsaren.
    • Se till att dina karaktärernas personligheter är inte perfekt. Varje karaktär måste ha vissa brister, vissa problem, vissa brister, vissa osäkerheter. Du kan anta att folk inte vill läsa om en karaktär med en hel del brister, men det kunde inte vara längre från sanningen. Batman skulle inte vara The Dark Knight om han inte var en borderline sociopat!
    • Folk kan relatera till karaktärerna med problem, eftersom det är realistiskt. När du försöker komma med brister, behöver du inte ge din karaktär några enorma, bisarra problem (även om du kan definitivt). För de flesta tecken, försök att hålla sig med saker som du vet om. Till exempel kan tecknet har ilska frågor, vara rädd för vatten, vara ensam, ogillar att vara runt andra människor, röker för mycket, etc. Alla dessa kan tas vidare i utvecklingen.
  5. 5
    Begränsa bredden av din berättelse. En roman kan uppstå under miljontals år och innefattar en mängd subplots, en mängd olika platser, och en armé av stödjande tecken. De viktigaste händelserna under en kort berättelse bör ske under en relativt kort tidsperiod (dagar eller minuter), och du vanligtvis inte kommer att kunna utvecklas effektivt mer än ett tomt, två eller tre huvudpersonerna, och en inställning. Om din berättelse har mer bredd, måste det nog vara en novell eller roman.
  6. 6
    Bestäm vem som kommer att berätta historien. Det finns tre huvudsakliga synpunkter som att berätta en historia: första person ("I"), andra personen ("du"), och tredje-personen ("han" eller "hon"). I ett första-persons berättelse, berättar en karaktär i berättelsen berättelsen, i andra-personen läsaren görs en karaktär i berättelsen, och i den tredje personen, berättar en utomstående berättare historien. (Andra personer berättarröst används sällan.)
    • Tänk på att första-person berättare kan bara berätta vad de vet (vilket kommer att begränsas till vad de ser med egna ögon eller höra av andra), medan tredje-persons berättare kan antingen veta allt och utforska varje karaktärs tankar, eller begränsas till endast det som kan observeras.
    • Du kan också blanda och matcha. Till exempel, kan du växla mellan ett första-persons berättelse i ett kapitel, och tredje-person i en annan, eller ens har mer än en första-person perspektiv. Ett utmärkt exempel på detta är novellen "Rashomon", av Akutagawa Ryunosuke. Detta blev senare förvandlas till en film med samma namn av Akira Kurasawa.
  7. 7
    Organisera dina tankar. När du har förberett de grundläggande elementen i din berättelse, kan det vara bra att göra en tidslinje på något sätt att hjälpa dig att bestämma vad som ska hända när.
    • Din berättelse bör åtminstone i form av en inledning, inledande händelsen, stigande handling, klimax, fallande flank, och upplösning. Du kan rita eller skriva en visuell med mycket enkla beskrivningar av vad som ska hända i varje etapp. Med detta gjort kommer att hjälpa dig att hålla fokus när du skriver historien, och du kan enkelt göra ändringar i den, så att du kan hålla ett stadigt flöde som du skriver hela historien.
  8. 8
    Börja skriva. Beroende på hur noga du har skissat ut din tomt och tecken, kanske själva skrivprocessen helt enkelt vara en att välja de rätta orden.
    • Generellt kan emellertid, skriver mödosam. Du förmodligen inte kommer att känna dina karaktärer och plot liksom du trodde, men det spelar ingen roll-i en mening, kommer de att berätta vad de behöver, även om du målar dem i ett hörn. Plus, det finns alltid andra förslag!
  9. 9
    Kom ut att svänga. Den första sidan-vissa skulle säga första meningen-i någon skrift ska fånga läsarens uppmärksamhet och lämna honom / henne att vilja ha mer.
    • En snabb start är särskilt viktigt i noveller eftersom du inte har mycket utrymme att berätta din historia. Inte dillydally med långa introduktioner av karaktärerna eller ointressanta beskrivningar av inställningen: få rätt in i handlingen, och avslöjar detaljer om karaktärerna och sätta bit-för-bit när du går längs.
  10. 10
    Fortsätta skriva. Du är nästan säker på att slå några gupp i vägen för att avsluta din berättelse. Du måste arbeta igenom dem, dock. Avsätt en tid att skriva varje dag, och gör det ett mål till slut, säg, en sida varje dag. Även om du sluta kasta bort det du skrev den dagen, har du skrivit och tänker på historien, och det gör att du kommer i det långa loppet.
    • Överväga att delta i skrift grupper eller aktiviteter. Ett mycket bra aktivitet för skribenter av alla slag är "National Novel Writing Month", eller NaNoWriMo. Varje år, från 1 november till 30 november är din uppgift att skriva en roman på minst 50.000 ord. Briljans och kvalitet är av bordet-målet är handlingen att skriva. Kolla in referens-länken för mer information.
  11. 11
    Låt berättelsen "skriver själv". När du utvecklar din berättelse, kanske du vill vända din tomt i en annan riktning än vad du hade planerat, eller du kanske vill väsentligt ändra eller ta bort ett tecken. Lyssna på dina karaktärer om de berätta att göra något annorlunda, och oroa dig inte om skrotning dina planer helt och hållet om du kan göra en bättre story som du går.

Del två: redigera en novell

  1. 1
    Revidera och redigera. När du är klar med berättelsen, gå tillbaka genom den och korrigera mekaniska fel, liksom logiska och semantiska fel. I allmänhet gäller att berättelsen flyter och karaktärerna och deras problem introduceras och lösas på lämpligt sätt.
    • Om du har tid, lägg den färdiga berättelsen ner för ett par dagar eller veckor innan du redigerar. Distansera dig från historien på detta sätt kommer att hjälpa dig att se det tydligare när du plockar upp den igen.
  2. 2
    Få några andra åsikter. Skicka din reviderad och redigerad berättelse iväg till en betrodd vän eller släkting för revideringar, redigeringar, och förslag. Låt dina granskare vet att du vill höra deras verkliga åsikter berättelsen. Ge dem tid att läsa den och tänka på det, och ge dem en kopia som de kan skriva på.
    • Se till att du anser allt som granskarna berätta-inte bara de delar som du vill höra. Tacka dina granskare för att läsa din berättelse, och inte argumentera med dem.
    • Införliva vad redigeringar, ändringar och förslag som du tycker är giltiga. Ditt skrivande kommer att bli bättre om du kan noga överväga konstruktiv kritik, men du behöver inte följa alla råd du får. Några av förslagen kan inte vara mycket bra. Det är din berättelse, och du måste göra det slutliga samtalet!
  3. 3
    Ge inte upp. Det kan vara frustrerande om du har problem med att skriva. Du kan tappa fart, bli arg på karaktärerna, och känna sig ledsen-eller ens lite skyldig-när en älskad karaktär dödas.
    • Bara vet att du kommer, med all sannolikhet, tvivlar egna skrivkunskaper någon gång. Detta är helt normalt. Du kommer att känna att det inte är värt att fortsätta, och att du borde ge upp och bli en servitör i en dyk café. När dessa tankar uppstår, kan de enkelt ta över och göra dig sluta där och då.
    • En av de svåraste uppgifterna som en författare är att lära sig att squash dessa känslor och fortsätta skriva. När du börjar få dessa osäkra känslor, eller blir trött eller uttråkad, sluta skriva! Du kan få upp, ta en promenad, få ett mellanmål, titta på TV, eller något att slappna av. När du kommer tillbaka, gör det med ett nytt sinne. Du kan fortfarande inte vill skriva, men berätta själv några bra saker om din berättelse-något om det, från en bra passage du skrev, att en väl genomtänkt dialog, till en intressant karaktär-och gratulera dig själv. Du gör något som de flesta människor inte kan göra.
    • Om någon annan känner till din historia och har läst det, de kan också vara en bra källa till uppmuntran. Bara berätta för dig själv att du kommer att avsluta den här historien för att du vill. Det spelar ingen roll om berättelsen är inte det bästa som någonsin skrivits-det kommer fler. Om du har ett mål att avsluta det, det är vad du ska göra.
  4. 4
    Läs! Ingenting kan hjälpa dig att lära dig hur man skriver en bra novell bättre än att läsa bra noveller. Notera stil och hur författaren använder korta till sin fördel.
    • Läsa en mängd olika författare och stilar hjälper dig att lära dig att anta olika "röster" för varje historia du skriver, och utöka din kreativa palett. Var uppmärksam på hur författarna utveckla sina karaktärer, skriver dialog, och strukturera sina tomter. Här är några förslag:
    • "I, Robot", av Issac Asimov.
    • "Steps", av Jerzy Kosinski.
    • "Den berömda Jumping Frog av Calaveras County", av Mark Twain.
    • "The Secret Life of Walter Mitty", av James Thurber.
    • "En Sound of Thunder", av Ray Bradbury.
    • "Tre frågor", av Leo Tolstoj
    • "Brokeback Mountain", av Annie Proulx
    • "Do Androids Dream of Electric Sheep", av Philip K. Dick.
    • Observera: många av dessa noveller har förvandlats till framgångsrika filmer, eller har blivit bekanta kulturella referenser. Till exempel "En Sound of Thunder", den mest re-publicerad sci-fi novell genom tiderna, introducerar oss till den "butterfly effekten." Philip K. Dicks berättelser har gett oss Blade Runner ("Do Androids Dream of Electric Sheep"), Total Recall ("Vi kan komma ihåg det för dig Partihandel"), Minority Report ("Minority Report"), A Scanner Darkly ("A Scanner Darkly "), och många andra. Det är viktigt att ha alla dessa element i ordning så att du kan få ett försprång av idéer att arbeta med.

Tips

  • Utveckla din egen stil. Din unika röst kommer bara genom övning. Du kan börja genom att imitera andra författare eller, om du försöker att skriva för en viss genre, kan du försöka att finjustera dina tankar på den frekvensen. I slutet, men du behöver bara skriva voluminously att utveckla din röst.
  • Noveller är ibland bäst slutade med en cliffhanger. Vad som egentligen hände med Douglas Quail (aka Quaid) i slutet av "Vi kan komma ihåg det för dig Partihandel" (aka Total Recall)?
  • Om du har problem med brainstorming, försöka göra en bana eller bord, skapa cirka fem huvudsakliga meningar för din novell. Det kan hjälpa att göra en "fri skrivning" vilket är att helt enkelt skriva eller skriva allt som kommer in i ditt sinne för en viss tidsperiod, säg mellan 5 och 30 minuter.
  • Gör en brain storm innan du skriver något.
  • Berättelser har minst två tidslinjer. Det är den ordning i vilken händelserna inträffade, och då finns det i vilken ordning du avslöjar dem till dina readers.These tidslinjer behöver inte vara samma.
  • Även om du ibland vill skrota en berättelse, se till att du har en riktigt bra anledning-inte bara en ursäkt-att göra det. Om du bara fastnat tillfälligt, försöka arbeta igenom det. Ibland kommer du att komma med en annan idé som du är mer entusiastiska över. Du kanske vill arbeta på den nya idén, men om detta händer ofta, kan det bli ett problem: du kommer att starta en massa historier, men du kommer inte någonsin faktiskt slutföra en.
  • Finns det en låt eller typ av musik som får dig ansluten till de känslor och händelser som du vill förmedla via ditt skrivande? Prova att spela några under eller innan du börjar skriva.
  • Se till att du inte kunde ha slutat din berättelse tidigare. Varje läsare hatar en bok som är rätt väg att avsluta, men drar ut på en annan punkt eller två.
  • Du kanske inte behöver eller vill gå igenom brainstorming och pre-skrivande arbete, många författare hoppa över dessa steg, och du får gå igenom alla stegen i skrivprocessen överflödig. Som sagt, alla borde prova pre-skriva någon gång, även om det bara är en gång. Dessutom, utan att planera i förväg, är det mycket osannolikt att du kommer att ha en bra historia.
  • Tänk noga på alla delar av en berättelse, till exempel huvudpersonen, inställning, tid, genre, stödjande tecken, fiender och konflikter, och tomt.
  • Om något som löper genom ditt huvud, vara det om hemma, eller din hund, skriv ner det och expandera den. Detta fungerar nästan 100% av tiden.
  • Du kan skriva om en tidigare händelse eller en fantasi som du har. Ett riktigt bra sätt att skriva om en inträffad händelse är att tänka på en händelse som inträffat och ändra det vara kanske mer spännande, och att passa dig. Din huvudperson kan vara en anpassning av dig själv eller någon du känner. Men var försiktig, eftersom riktiga människor är ofta inte lika dynamisk som berättelse tecken.
  • Gör forskningen. Om du försöker ställa in en berättelse på 1950-talet, forskning familjens dynamik, kläder, slang, etc. av perioden. Om du försöker skriva utan att känna till bakgrunden av vad du skriver om, kommer historien verkar förmodligen amatörmässigt, och folk som känner till eran kommer inte att hålla tillbaka sin kritik.
  • Se till att du inte arbetar ditt sinne för hårt vid någon tidpunkt. Om du har problem att komma på idéer, bara göra något annat. Kom tillbaka till din berättelse efter några timmar eller efter en god natts sömn, och du kommer bli förvånad över vad du kan sedan komma med!
  • Kan inte hitta vänner eller släktingar ärliga nog att berätta vad de egentligen tycker om din berättelse? Överväg att gå en författare "grupp, där du kan lära dig tips och tricks från andra författare och få (förhoppningsvis) kvalitet kritik. Du kan nog hitta en lokal klubb, men det finns även online-grupper.
  • Designa ett format. Detta är inte särskilt nödvändigt om du inte visar det för andra människor. Till exempel: Är berättelsen i centrum inriktning? Finns det kapitel? Gör teckensnitten skiljer? Finns det stycken? Gör du indrag i början av varje stycke? Alla ovanstående saker är helt enkelt idéer som kan hjälpa till att organisera ditt skrivande för bättre resultat ska visas för andra.

Varningar

  • Tappa inte modet. Om du försöker få din berättelse publicerad, kommer det med största sannolikhet förkastas. Avslag är en stor del av att vara en författare, ibland är det befogat, men ibland är det inte. Var stolt att du har slutfört en berättelse och fortsätta att öva din farkost om du gillar det.
  • Noveller är den svåraste typen av fiktion att skriva. Du måste göra allt som händer i en roman (introducera karaktärer, skapa konflikter, utveckla karaktärer, lösa konflikter) inne i tjugo eller trettio sidor. Respektera genren. Det är inte lätt.
  • Bli inte lata om stavning och grammatik. Visa läsarna du vet vad du gör genom att presentera en felfri historia. Åtminstone, köra det genom en stavnings-och grammatikkontrollen. Det kommer inte att missa "deras" och "de är" fel, men kan flagga på fel användning av "sin".
  • Idéer kan inte vara upphovsrättsskyddat, bara ett uttryck för idéer. Dessutom, det finns bara så många tomter. Känn dig fri att låna huvuddragen i något mästerverk-varje författare gör det.
  • Bli inte alltför stolt över din berättelse efter att du har avslutat det. Inte ställa dig upp för besvikelse, vilket med all sannolikhet, kommer-speciellt om du lämnar berättelsen för publicering. Istället förblir professionellt loss från det.
  • Bli inte lata om att skriva. Avbryt inte historien med läsaren fortfarande förvirrad. Cliff galgar är okej, men bara om du planerar att skriva en andra bok, eller som i fallet med "Vi kan komma ihåg det för dig Partihandel", om cliffhanger är en integrerad del av berättelsen.