Skapa en trovärdig skurk för att skriva romaner stereotypt onda eller bara "äckliga" drag. Det kräver en känslig balans mellan dåliga och, ja, till och med bra att få ett mått på trovärdighet till skurken i en berättelse eller roman.
Steg
Skapa din egen skurk
- 1Börja med att läsa skapa en fiktiv karaktär från grunden. Detta kommer att ge dig en grund på vilken du kan skapa någon typ av karaktär.
- 2Vad är din berättelse handlar om och hur en skurk passar in i ett större berättelsen som helhet? Är hans syfte endast att vara ett hinder för en hjälte och en katalysator karaktär för hans förändring? Utgör han en del av en berättelse tema?
- 3Välj graden av ondska eller bara vanlig "ick" du vill placera in din skurk. Vissa berättelser kräver elakheter av en seriemördare, medan andra endast kräver en översittare. Montera din skurk med en genre av din berättelse. Skräckhistoria behöver en demon, armé av zombies, onda spöken eller en besatt person med en skicklig drag (arkitekt, vetenskapsman, etc). En kriminell thriller efterlyser ett brott herre, en chef för ett rivaliserande gäng eller som ledare för en korrupt poliskår. En ond alternativt universum tvilling, en mördare cyborg eller en destruktiv robot passar i sci-fi. En ond kung eller trollkarl är bra i fantasy, som är en präst, en högt uppsatt tjänsteman eller en medlem av en manipulativ hemligt sällskap. I alla typer av skrivande, är en skurk mer intressant om han eller hon anses bra och pålitlig av andra, att hålla hans eller hennes ambitioner hemlighet.
- 4Skapa en enda, traumatisk händelse för din skurk. Det kan vara så förödande som att se sina föräldrar mördas eller så sublimt som att se en uppskattad rosenbuske förstördes av naturens nycker. Anledningen till detta är att skapa en vändpunkt i skurken liv. Det behöver inte vara en traumatisk händelse, kan din karaktär höjas på ett sådant sätt att påverka hans eller hennes nuvarande. Dessutom kan även en enkel avgörande ögonblick förändra en persons `s liv beroende på person. Vissa människor kan vara lätt skadad eller utveckla starka värden som motiverar dem att vidta drastiska åtgärder.
- 5Expandera på detta märkliga incidenten. Överdriva den, vrid den och förvränga det tills det blir den ruttna kärnan i din skurk. Är det counterpointed på något sätt av hjältens erfarenhet?
- 6Välj en enda sak som karaktären avgudar utan girighet eller illvilja. Det behöver inte vara en stor sak - i själva verket är det bättre om det inte är. Till exempel, kan skurken njuta av en promenad i en rosenträdgård för att rensa hans / hennes huvud. Eller, ännu mindre, har skurken det enkla nöjet att knäcka öppna ett solrosfrö på hans tunga och njuter av sälta av kött inuti. Vad sägs om en beroende släkting, en förlorad kärlek, en uppskattande husdjur? Ger denna sårbarhet hjälten hävstång på något sätt, och är hjälten ädelt nog att inte använda det? Kanske en förlorad kärlek är skäl nog att korrumpera honom eller henne. Även ett minne kan få någon mycket lycka.
- 7Kombinera "vändpunkt" och den "enda sak" och studsa dem fram och tillbaka i ditt sinne. Hur är de relaterade? Varför skurken älskar en sak så mycket och är fortfarande fylld med illvilja, hat, eller bara vanlig "ickiness"?
- 8Ta hänsyn till hjälten i historien. Hur passar hjälten i skurken liv? Hur hans vill blanda, matcha, och kolliderar? Hur de är likartade, hur de skiljer sig? Den skurken ska vara lika kraftfull om inte mer kraftfull än hjälten.
- 9Har skurken så småningom lösas eller gör han stannar en bad guy? Se hur din berättelse veck och din skurk utvecklas, och göra ditt beslut baserat på dem. Undvik plötslig och fullständig förändring om du `re kommer för extrema melodrama visas i Hur Grinchen stal julen.
- 10Tänk på vissa farhågor. Alla är rädda för något. Skurken kan vara rädd för någonting från hjälte till döden för att de mörka eller ens monster under sängen! Var kreativ, men se till att rädslan är inte alltför dumt, eller din berättelse kommer inte att tas på allvar.
- 11Kom ihåg att en bra skurk driver konflikten i berättelsen. Utan skurken hjälten inte kan övervinna hinder och utvecklas som ett tecken.
- 12En bra skurken är fortfarande mänskliga. De bästa skurkarna är de som läsarna kan ansluta med. Ju mer human din skurk verkar mer skrämmande / fängslande sin båge i berättelsen kommer att bli.
- 13En sista sak att komma ihåg är att ju mer ont och hota en skurk är, desto oftare sitt onda planer arbete. Inte alltid skurken misslyckas och hjälten vinner. Dessutom är en skurk inte allt ont! En skurk bör ha positiva egenskaper. Precis som en hjälte består mestadels av positiva egenskaper men har en skälig andel av brister, bör en skurk har mestadels skavanker men tydligt positiva egenskaper.
- 14Bara, bara döda skurken om de förtjänade det.
Tips
- Du kan aldrig använda "vändpunkt" i ditt slutresultat, men kom ihåg: det är inte där för läsaren. Den är avsedd för författaren att förstå karaktärens motiv.
- Subtilitet är ofta bättre. Några av de bästa skurkarna i fiktion är de som tror, i absolut uppriktighet, att deras handlingar är bra och till hjälp för andra. En sådan skurk s "vändpunkt" kan vara en upptäckt som stör hans välfungerande liv, och hans efterföljande åtgärder är bara ett försök att rätta frågor. Sådana skurkar kan sluta bryta mot sina egna etiska, anta att de bevara heligheten av nämnda etik!
- De skurkar som fungerar bäst är de där deras motiv kan vara i stort sett förståeligt, men deras slutmål och deras processer är oerhört vridna.
- Medan ett omedelbart uppenbara motiv är sällan en bra idé, sade bakgrunder motiven kan vara intressant att leka med. Ett derivat av en dödssynd eller liknande fel är ett bra ställe att börja. I stället för ilska, hur förbittring? En skurk med familjen frågor har en hel del möjligheter för ondska. I stället för sorg eller vanligt ånger, vad sägs om skuld? Någon som känner sig skyldig - om de verkligen är skyldig eller inte - kan gå mycket långt i ett försök att rädda sig själva, och inte får gå till väga på rätt sätt. Du kan bygga ett övertygande motiv runt dessa, och lämnar dem dolda tills senare i berättelsen kan vara ett utmärkt sätt att bygga spänning.
- Om du vill skapa sympati för din skurk, eller åtminstone försöka att köttet ut honom mer, överväga att skriva några kapitel ur en av skurken allierade, eller ens skurken själv.
- Ett bra sätt att visa att en skurk är bortom räddning är att få dem släppa sin goda sida helt och hållet. Detta borde vara ett tecken på hjälten, och läsaren, att de måste stoppas.
- Tänk på motivet. Det är något skurken vill ha, eller något de tror ska hända, och de har en tro, ibland en fanatisk övertygelse, om vad de tycker är nödvändigt för att uppnå detta mål.
- Beträffande namn. Namn för skurkar kan ställa in läget för personligheten i denna skurk eller genren berättelsen. Billy Bob Johnson kan vara en kulle billy jordbrukare som vill ta över hjältens familjens mark. Sir Oswald Walter Richardson III kan bli en rik tyrann som är helt inriktad på att bli borgmästare i staden och vrida en liten stad i en turistort, något som hjälten är emot mycket. Coco Bean kan vara boven i en komisk berättelse som vill skapa en sorts paj som kommer att göra någon som äter det bryter ut i anfall av skratt vid olämpliga tillfällen. Var kreativ med namn, hjälper de verkligen.
- För en roman, kanske du vill skapa flera "vändpunkter" men de bör alla bekräfta den inledande händelsen i skinande detalj i huvudet på skurken.
Varningar
- Kom ihåg-ibland kan ta död på eller skada skurkar vara så negativ till läsare som gör det till andra tecken. Bara för att en karaktär är antagonisten betyder inte att du ska döda dem eller ha en flod av dåliga saker (förutom saker som rör fel i vad de planerar att göra) hända dem.
- En bra skurk har oftast planer eller mål annat än "bug den gode". Till exempel, James Bond skurkar vill oftast att ta över världen, eller stjäla något värdefullt. Att bli Bonds fiende är ett resultat av deras mål, inte sina ursprungliga mål. Det finns några skurkar som egentligen bara vill döda hjälten, kanske för hämnd, men det är ett undantag, och om du inte tar hand för att skapa en trovärdig mål för dina skurkar, kommer de verkar övertygande och falska.
- Försök att göra din skurk tredimensionell. I slutet av berättelsen, bör läsaren veta varför de är på det sättet.
- Undvik frestelsen att starta en skurk från en av dödssynderna. Om du gör det kommer du att sluta med en parodi på en dålig kille istället för en riktig skurk. Det är en sak att sluta med en karaktär som är en symbol för en dödssynd. Bara börja inte där.
- Skapandet av ett verkligt skurkaktig karaktär kan bli särskilt intensiv. Försök att skriva om dem i mindre bitar än vad du normalt skulle. Om du inte tar en liten paus varje halvtimme eller så, kan du finna dig att absorbera en del av skurken negativitet, vilket kan påverka dina relationer med de människor du bryr dig om.