En lista på saker som kommer att guida dig på en väg mot att bli en ljudtekniker.
Steg
- 1Börja arbeta med ljud utrustning:
- 2Välj en skola som lär dig vad du vill veta. Något som LA Recording verkstad om du vill spela in, eller ens din lokala community college kan ha en teater eller musikprogram med en koncentration i ljudet.
- Om du inte kan gå till en skola, eller är för ung för college, gå till en inspelningsstudio eller lokala teater (inte en biograf, en live action teater) och försöker bli vän med ljudet besättningen. Berätta för dem att du är intresserad av vad de gör, och fråga om du kan umgås och titta på dem att fungera.
- 3Plocka upp yamaha handbok ljud förstärkning. Läs den. Senare, när du får mer erfarenhet, läsa den igen.
- 4Bekanta dig med olika sorters ljud redskap, gör forskning på internet, kolla in de webbplatser för sunda företag.
- 5Lär dig att använda olika ljud redigeringsprogram, inklusive Protools, Cubase, orsak, Digital Performer, lever, eller logik. Flera av dessa produkter har gratis demos tillgängliga.
- När du ser en konsert få ställa upp, hitta någon som ser ut som de vet vad de gör och frågar om de behöver hjälp med att ställa upp. Berätta för dem att du är intresserad av att arbeta för dem, och få deras kontaktuppgifter
- 6Bekanta dig med massor av olika typer av musik, och vet hur det ska låta.
Tips
- Forskning lokala sunda företag och studios i ditt område och erbjuder sig att jobba gratis för att få praktisk erfarenhet
- Att gå till en skola är det bästa sättet att komma framåt i den här branschen. Det kommer att ge dig en solid grund att bygga din verkliga världen erfarenhet. Se till att du kolla in olika skolor men och gå till en som är rätt för dig. Var inte rädd för att ställa frågor om vad du ska lära. Du betalar för din utbildning, bör du vet exakt vad du kommer att få.
- Projekt studioutrustning blir allt billigare, och bättre i kvalitet. När det var mycket ovanligt för någon att ha en studio hemma: nu är det vardagsmat. För bara några år sedan kunde prisvärd utrustning konkurrerar inte i termer av ljudkvalitet med pro växel: nu kan det vara lika bra. Så varför är det fortfarande en sådan sak som en kommersiell studio, en studio som är tillgänglig för alla att hyra per timme eller dagskurs? Varför inte alla rekord i bekvämligheten av sitt eget hem?
- Skydda dina öron. Investera i ett par bra öronproppar (helst med justerbar dämpning). Om du inte kan våren för 75€ proppar, kommer engångständare fungerar. Förvara dem med dig hela tiden och aldrig gå på en konsert utan dem.
- I denna serie hoppas jag att förklara hur man ställer om att bli ingenjör i en kommersiell studio. De saker du kommer så småningom behöver veta inkluderar nästan allt du kommer att läsa i Sound On Sound s Technique funktioner, men vad jag skulle vilja göra är att koncentrera dig på det allra nödvändigaste - den kunskap som kommer att få dig in i studion i första hand och igång som en effektiv assistent ingenjör innan alltför länge. Resten kommer du plocka upp längs vägen. Du kommer att se ingenjören ansluta utrustningen på ett visst sätt, och sedan när du har tid över kan du kolla ditt bibliotek av utgåvor av Ljud på Ljud för att lära sig detaljerna. Och medan du lära om utrustning, viktigast av allt, kommer du att lära sig om ljud och musik själva, och hur man arbetar med producenter och musiker. Inte alla, men tekniskt möjligt, skärs ut att vara en ljudtekniker, och att kunna interagera effektivt med de människor som faktiskt skapar musiken är en färdighet som bara kan läras genom att göra jobbet.
- Den andra, och viktigaste, motivering för den fortsatta existensen av kommersiella studios är att de blir centra för professionalism och kompetens. Om en studio har bra utrustning och bra akustik, och varje annan möjlig faktor är positivt, då de bästa artisterna kommer att vilja spela där och de kommer att föra med sig de bästa ingenjörerna och producenter. Biträdande ingenjörer anställda av studion kommer därför lära direkt från bästa möjliga handledare och gå vidare för att vara de bästa ingenjörer och producenter av framtiden. Feedback från studions kunder kommer att tillåta ägare eller chef för att finjustera utrustningen bestämmelsen, och andra anläggningar, till de exakta kraven i deras kundkrets. Jämför detta med den entusiastiska och begåvade musiker som sätter upp en studio hemma projekt med utrustning köpt på inrådan av en återförsäljare och sedan lär sig att spela av den långsamma process av försök och misstag. Ja, du kan få fantastiska resultat på detta sätt, och isoleringen en hemstudio ställer kan på ett sätt att uppmuntra sin egen typ av kreativitet, men denna typ av självstudier kan aldrig slå en lärlingsutbildning med befälhavarna på båten.
- Termer som "ljudtekniker", "ljudteknikern", "ljudtekniker", "audio teknikern", "ljudtekniker" och "ljudtekniker" kan vara tvetydigt, beroende på sammanhanget kan de vara synonymt, eller de kan hänvisa till lite olika roller i ljudproduktion. Sådana villkor kan hänvisa till en person som arbetar i ljud-och musikproduktion, samt tekniker som designar professionell utrustning för dessa uppgifter.
- Det finns flera svar på dessa frågor. Man kan vara att ett projekt kräver ett stort antal musiker och du kan inte passa dem alla i din egen studio. Eller kanske du behöver använda akustiken i ett stort rum för att fånga ett bättre ljud. Dessa är mycket giltiga skäl och svårt att argumentera med. Men jag tror att det finns andra skäl till varför kommersiella studios, även om vissa kan vara lite kämpar under det aktuella projektet studion bom, kommer alltid att vara en värdefull resurs för inspelningen musiker. Den första är att en för ändamålet särskilt utformade utrymme alltid kommer att vara en bättre produktivitet verktyg än en konverterad sovrum. Det finns bara så mycket utrustning du kan passa in i en fyra-av-tre-meters rum, och även om du kanske installera anknytningarna till en annan del av hus eller lägenhet som har bättre akustik för inspelning akustiska instrument och sång, är du alltid kommer att behöva kompromissa mellan kraven i studion och de vardagliga familjelivet. Om ljudet läcker ut från din studio retar grannar, kommer du att ha andra bekymmer att brottas med också.
- Det skulle säkert bidra till att bli elingenjör, men det är inte alltid nödvändigt.
- En ljudtekniker är någon med erfarenhet och utbildning inom produktion och manipulation av ljud genom mekanisk eller elektronisk väg. Som en yrkestitel, är denna person ibland betecknas som en ljudtekniker eller ljudtekniker istället. En person med en av dessa titlar är allmänt listas i eftertexterna till många kommersiella musikinspelningar (liksom i andra produktioner som inkluderar ljud, t.ex. filmer)
Varningar
- När du är på en studio eller teater, se till att du är tyst och respektfullt. Dessa människor är där gör ett jobb, och de kan få problem om du gör något som drar uppmärksamheten till sig själv. Rör ingenting om du blir tillsagd att, och bära mörkare kläder om du ska vara i en teater när det är en show.
- Allt i denna artikel förutsätter att du vill arbeta i ljud förstärkning - dvs Live Event ljud. Om du har tur kan du göra upp till 15€ / h gör det, men de flesta människor kommer att göra mycket mindre. Många kommer att arbeta för mycket mindre än en hamburgare jockey på McDonalds, med några fördelar.
- STOR VARNING *!!
- Men om du funderar på att arbeta som ljudtekniker i en inspelningsstudio, sätta igång en go med dina drömmar. En ljudtekniker för inspelning gör, i den absoluta toppen, kanske 45€ / h, men genomsnittet blir närmare 30€ / hr.Don 't spendera dina surt förvärvade pengar på alla dessa bluff COLLEGES eftersom du kommer att tömma din bank konto på en helt värdelös examen. Det finns massor av jobb för inspelning ingenjörer, någonstans, som betalar en anständig lön. Inte ett jobb i världen. Glöm inspelning teknik om du inte vill vara pank och bor med dina föräldrar när du är 45.
- Ta ovanstående "varning" med en nypa salt. Det är sant att en stor del av de flera miljoner dollar studios är stängda eller kämpa, men om något finns det mer musik släpps till allmänheten i dessa dagar - och det är inte alla från källaren studios.
- Tricket för dagens studios inte skapa för mycket overhead, hålla kostnaderna mer konkurrenskraftiga. Din bästa insats är att öppna ditt eget projekt studio, egentligen. Det hjälper att gå in på det med en annan person. Istället för att betala för skolan, satte det mot utrustningen. Du kan lära dig allt du behöver veta från böcker, internet och nätverk. Och ja, vara beredda att göra massor av gratis arbete för att få erfarenhet. Många studior har lärlingsprogram. Om du vill göra levande ljud, komma igång i en lokal mötesplats. Prata med ljudet killen.