Wko

Hur man skapar en episk fantasy berättelse

Känsla inspirerad efter att ha läst Arthur legender, Tristram och Isolde och andra epos? Att vilja göra din egen fantasi berättelse?

Steg

Hur man skapar en episk fantasy berättelse. Tänk på inställningen.
Hur man skapar en episk fantasy berättelse. Tänk på inställningen.

Skapa din egen fantasi berättelse

  1. 1
    Välj synvinkel. De vanligaste synpunkterna är första person, vilket gör att du kan visa mer av karaktärens känslor, och tredje person, som är mer allmänt men gör det lätt att följa flera tecken. Det finns också andra personer, vilket är en ovanlig synvinkel och i princip berättar historien som om det hände för läsaren. Överväga fördelar och nackdelar med varje synvinkel innan du väljer en.
  2. 2
    Tänk på inställningen. Vilken sorts värld händer din berättelse? Hur stort är det? Var finns civilisationer?
    • Gör din värld konsekvent, men inte alltför konsekvent. Du vill göra din värld realistiskt, men inte alla samma. Tänk om vår värld: folk är liknande, men har många olika kulturer, trosuppfattningar, åsikter och så vidare. Tänk på detta i världen du skapar. Hur konsekvent göra olika kulturer och raser mix? Om, till exempel, är din värld baserad på forntida Skandinavien och en del av världen är en techno-futuristisk stad, har du bättre en bra anledning till det, eller din värld blir alltför inkonsekvent.
    • Rita en karta över din fantasivärld. Känn dig fri att ändra något för att göra det efter dina likings (ännu inte glömmer konsistens). Kartan är på många sätt grunden för din berättelse. Välkänt, var Robert Louis Stevenson inspirerad att skriva Treasure Island med en karta.
    • Skapa en historia för världen.
      1. Börja med din karta.
      2. Rita punkter för blivande civilisationer.
      3. Föreställ skillnaderna mellan två länder, till exempel, alltid stridande över en viss gräns, och ge egenskaper till dem. Tänk på stereotyper människor i vår värld håller om andra länder, med ursprung i allt från små dispyter över mark att inte dyka upp för att hjälpa en allierad i en avgörande strid.
    • 3
      Varelser och raser. Ta några vanliga raser som är vanliga i fantasy (alver, dvärgar, troll, drakar och så vidare). Byt dem och ge dem era egna speciella, unika vändningar. Skapa dina egna tävlingar också. Ge dem alla åtminstone en antydan till historia (igen, kan din karta hjälpa dig här, och du kan även använda en tidslinje). De borde vara där på ett sätt som fördjupar och berikar din värld. Inkludera kulturer, religioner, gudar och övertygelser för att visa varför människor agerar på ett visst sätt eller att förklara sina högtider. Ge varje ras sina egna styrkor och svagheter samt förklara deras skapelse. Tävlingar som inte bara verkar, hur och varför de har skapats? (Har de historier om skapas av sin gud (ar), de håller med evolutionen, de var resultatet av någon experimentera med någon annan ras...?)
    • 4
      Skapa komplexa, djupa, mångfasetterade och minnesvärda karaktärer. Tänk på dessa frågor: Vad är hjälten motiv för att ställa upp för en quest? Vad gör han / hon vill? Vad gör han / hon lär sig under jakten? Varför motsätter sig skurken hjälten? Vem möter hjälten under hans / hennes resa? Hur hjälper de eller hindra honom / henne? Varför?
      • Du kan göra din hjälte en svärd-svingande, problemlösning ung pojke eller flicka och skurken en ond Overlord, som vill ta över världen, men ge dem djup och något som skiljer dem från andra skrävlande hjältar och onda genier. Ju mindre kliché, desto bättre.
      • Ge en rik bakgrund till så många tecken som möjligt (särskilt de största hjältar och skurkar). Även om det aldrig kan spela en del i en berättelse, det hjälper dig att förstå dem, och göra realistiska val för dem.
      • Ge din huvudperson insats i sökandet. Var det rädda en älskad, som söker hämnd för ett oförlåtligt brott, flyr någon eller något, förhindrar något dåligt från att hända eller vad som helst, göra klart vad som händer om hjälten misslyckas.
    • 5
      Fråga dig själv: Vad är din berättelse övergripande berättelse tema? Att ha ett tydligt tema i åtanke hjälper driva berättelsen och gör det mindre troligt att avvika.
    • 6
      Ge din hjälte utmaningar att ta itu med och se hur han behandlar dem. Dessutom, låt honom ansikte förtvivlan och lidande.
      • Ibland kan du upptäcker att din hjälte kommer att möta ett tragiskt öde. Det kan vara smärtsamt, men bra tragedi alltid ont. Och kom ihåg, kamp och konflikt är bra. Tragiska historier är ofta de ihågkomna bäst.
      • Om du fortfarande vill att din hjälte för att överleva, finna någon väg runt det. Kanske några hedervärda mindre karaktär hjälten sparats tidigare i historien sparar hjälten i sin tur, av tacksamhet. Kanske hjälten har hållit ett objekt hans vän gav honom i början (Chekov bössa) och lyckas rädda sig själv, eller kanske han övertygar en självisk antihjälte att han är den enda vägen för de senare att få vad de vill och därmed blir sparats. Men aldrig, aldrig, spela deus ex machina. Om det inte finns något i berättelsen för att rädda hjälten, låt dem dö. Om du behöver en hjälte efter den första dör, kanske deras vän kan ta över den döde hjältens roll.

Tips

  • Känn dig fri att ta några influenser från kända epos, men inte helt och hållet kopiera dem. Ju mer original du lyckas göra det bättre.
  • Kom ihåg att du inte behöver följa stegen i den ordning de är listade. Om du föredrar att skapa dina karaktärer innan du skapar inställningen, gå vidare.
  • Intressanta sekundära och mindre tecken kan berika din berättelse, men var noga med att inte låta dem gå oss ur händerna. De är en av rollerna-Låt dem stjäla rampljuset.
    • Sekundära tecken kan och bör ha en del i att avslöja och utveckla din karaktär. Vilka olika sidor tar med de ut?
    • Men om de är väl utvecklad nog, kan de förtjäna sin egen historia - även om inte en fantasi, titta på Rosencrantz och Guildenstern är döda.
  • Försök lägga till egna passionerade individer, om det bidrar till en berättelse. Tolkien hade sina egna påhittade språk. Andra bra handen är, exempelvis, poesi, konst, historieberättande, myter och deras gelikar. Allt du råkar njuta!
  • Du kan alltid skriva en uppföljare, så stressa inte historien, men gör inte takten för långsam antingen eller din berättelse kommer att bli tråkig.
  • Du behöver inte skriva din berättelse så. Om du har en bra idé för en scen i mitten av berättelsen, men du fortfarande skriva början, gå vidare och skriva ner scenen i mitten. Du kan lägga till den i din historia när du kommer till den delen.
  • En av de viktigaste aspekterna av de episka berättelserna är att mycket händer. Ingen vill läsa en berättelse där ingenting alls händer. Vare sig det är en strävan hjältar som anges till, krig, politiska intriger, slåss monster, ser mytiska platser, söker hämnd (det är en gammal stapelvara, men det fungerar!), Jakt skatter, bara om något intressant, har något att hända. Ju mer saker som händer du har i din berättelse, desto mer fascinerad och intresserad dina läsare är, förutsatt att du kan knyta ihop allt i en tilltalande bunt.
  • Lägg karaktärernas inre resor som binder till din berättelse tema och du gör din berättelse ännu mer intressant. Fängslande teman, till exempel, en tonåring växer till en vuxen, faller av en hjälte, försoning, frälsning, växer ur ditt skal, söker acceptans, att bli en bättre människa och övervinna fördomar. Det finns olika vägar till karaktärsutveckling.
  • Har dina karaktärer utvecklas långsamt, gradvis och subtilt. Ibland är det ännu bättre om de inte inser att de förändras. Förändring kan vara enkla eller komplexa, beroende på din berättelse. Men inte har tecken vara densamma under första halvåret, sedan möta en uppenbarelse och förändras helt, annars har du 2D tecken. Även om Epiphany är tänkt att vara mycket traumatiskt, bygga upp den så att förändringen inte kommer ut i det blå.

Varningar

  • Planera i förväg, men inte för långt fram, annars kommer du förmodligen börja koncentrera sig mer på uppföljaren än på boken du skriver.
  • Kopiera inte från andra författare. Du kan få inspiration från dem, men inte plagiera deras arbete.
  • Det är väldigt lätt att glömma din berättelse och koncentrera sig enbart på den värld du skapat.

Saker du behöver

  • Papper och penna / penna eller dator-något sätt att skriva ner din historia och idéer