Wko

Hur man rita en berättelse

Ha en grundläggande idé för en berättelse, men vet inte vad jag ska göra nu? Det finns en hel del artiklar som talar om hur man skriver när du har en tomt, eller hur man kan expandera din tomt när du har skelettet. Men vad gör du om du har något annat än tanken? Denna artikel kommer att hjälpa dig att rita ut en berättelse från början till slut, oavsett om det är ett barns bilderbok eller en sju-del episka serien.

Steg

Hur man rita en berättelse. Förvandla din idé till en idé för en berättelse.
Hur man rita en berättelse. Förvandla din idé till en idé för en berättelse.
  1. 1
    Få en idé. Om du har en lurande någonstans, great! Om inte, brainstorma, eller tankekarta, eller gör något av de många andra tanke-genererande övningar som kan hittas på nätet. Du behöver inte göra det till en berättelse bara ännu-men du behöver en vag idé. Det kan börja med något: en fras, ett ansikte, en karaktär, eller en situation, bara så länge det är spännande och inspirerande för dig.
  2. 2
    Förvandla din idé till en idé för en berättelse. Detta är den på hög nivå båge av berättelsen. Om du är bekant med Snowflake Method, eller andra top-down metoder för idé produktion, så kommer du vara bekant med det här steget. Så, hur du slår en vag föreställning om en flicka med mörka ögon i en berättelse idé? Först förstår att berättelserna handlar om två saker: karaktärer och konflikter. Visst, det finns andra saker i det, som tema och inställningen och POV och allt, men i hjärtat av varje berättelse, det finns tecken med en konflikt. Så låt oss ta vår dark-eyed girl. Nu börjar vi ställa oss frågor, med målet att skapa en karaktär med en konflikt. Vem är hon? Vad vill hon? Vad står i vägen för henne att få det? När du har en karaktär med någon form av konflikt, har du en berättelse idé. Skriv den tanken ner.
  3. 3
    Förvandla din idé till en berättelse tomt. Nu, här kommer det svåra. Du har en hög nivå idé för en berättelse, men hur ska du vända det till en tomt? Du kan naturligtvis bara börja skriva och se vart det tar dig, men om du känt någon lust att göra det, är det tveksamt att du skulle läsa den här artikeln i första hand. Du vill att din tomt. Så här är vad du gör: du kommer upp med den slutar först.
  4. 4
    Ja, det stämmer, i slutet. Blir vår mörkögda flickan hennes man? Eller gör hon förlorar till rik tjej? Kom upp med din slut först, och om det inte gnista några plot punkter i och för sig, sedan fortsätta läsa på.
  5. 5
    Tänk på dina karaktärer. Nu har du en konflikt, du har tecken, har du en början situation och en avslutande situation. Om du fortfarande behöver hjälp med att hitta en tomt, så vad du behöver göra nu är att tänka på dina karaktärer. Flesh ut dem. Ge dem vänner, familjer, jobb, historia, livsförändrande upplevelser, behov och önskemål.
  6. 6
    Bygg plot poäng. Nu när du har dina karaktärer och slutet av din berättelse, är vad du gör för att bygga tomt poäng princip spela The Sims. Du tar dina karaktärer, lägg dem i deras värld, och titta på dem samverka. Var noga med att ta anteckningar. Kanske någon av dem får den stora befordran. Kanske vår mörkögda flicka tävlar i en simtävling med rika brat. Kanske hennes bästa vän får reda på att hon aldrig har gett upp på att krossa. Bara komma med idéer för vad de kunde göra för att påverka sin värld, och vad deras värld kunde göra för att påverka dem.
  7. 7
    Montera din tomt poäng till en berättelse båge. Här kommer det roliga. Nu kommer en del kunskap om historien struktur i användbar här. För våra syften är Freytag analys förmodligen mest användbara. Berättelser har fem delar:
    • Exposition - karaktärens normalt liv, fram till den punkt av "anstiftan incident" som driver dem in i konflikt.
    • Rising Action - konflikter, kamp och fallgropar som tecknet står inför samtidigt som man försöker att uppnå sina mål. I tre akt struktur, den andra akten, och oftast meatiest delen av berättelsen.
    • Climax - den viktigaste delen! Den punkt där allt verkar möjligt eller omöjligt, och karaktären måste besluta om att gå för vinsten eller ta en graciös misslyckande. Vändpunkten i berättelsen där konflikten kommer till ett huvud.
    • Falling Åtgärd - hur saker och ting utvecklas efter klimax, vinner hjälte eller förlorar, är alla lösa trådar binds upp, vilket leder till...
    • Denouement - en ny balans, normalt liv igen, men olika (eller kanske inte så olika) från "normalt liv" av karaktärens utläggning.
  8. 8
    Placera dessa potentiella tomt poäng du kom med någonstans på bågen, som arbetar antingen bakåt eller framåt. Din slut faller förmodligen i Falling Åtgärd eller denouement skede, men om du är bra (eller tur) du kanske har kommit upp med Climax istället. Om du inte har Climax själv, tänk på den upplösning du vill ha, och tänka på den händelse som skulle behövas för att skapa den. Alla saker som leder fram till denna händelse från början stiger åtgärd. Alla saker följer av denna händelse är Falling Åtgärd. Och allt som inte passar in i någon av dessa två kategorier inte bör användas i din berättelse, om det inte är i en sida tomt.
  9. 9
    Ändra runt eller renovera din tomt, som behövs. Nu bör du ha en fungerande tomt. Det kanske inte är invecklat, kan det inte vara söt, men du har tillräckligt för att börja arbeta med. När du bestämmer vilka scener bäst illustrerar den kedja av händelser som leder fram till klimax, kanske du bestämmer dig för att du vill ändra dem runt, eller ens ändra Climax. Det är okej. Att skriva är en kreativ process, och sådana saker är aldrig snyggt klappat och klart!

Sample utdrag


Tips

  • Kom ihåg, är ett tomt bildas från din karaktärs motiv. Lagt mycket vikt vid att skapa din karaktär innan du planerar att sätta i varje större händelse i din berättelse. Om du inte har utvecklat din karaktärs personlighet, hur ska man veta hur de kommer att reagera på vissa händelser i din berättelse?
  • Om du skriver den typ av berättelse som behöver en skurk, ge dem en motivation. När du har tänkt på detta, blir det lättare att komma upp med en tomt.
  • Få en balans med känslorna i berättelsen. Om du skriver en tragedi, innehålla viss humor i det. Om du skriver en berättelse med ett perfekt lyckligt slut innehålla lite av tragedi någonstans.
  • Sätt dig in i karaktärernas skor, vad skulle de säga? Vad skulle de göra eller hur skulle de reagera? Istället för att svara som om det är du (eftersom det inte leda till en mycket övertygande tecken) svar i karaktär. Dessutom, vid plottning, se till att du takten själv för om du bara har dramatisk händelse efter dramatisk händelse blir det enformigt, du vill att läsaren ska bli förvånad. När du lägger till känslor, måste du visa en mängd olika känslor för som människor våra känslor är som bergochdalbanor och vi inte känner samma sak i flera år efter år, gör vi? Vi trivs ibland och upprörd på andra, så du måste tänka på din karaktärer mänskligheten också.