Du vet tecken bättre än du vet dina grannar. Du har inte sett dagens ljus i ungefär en vecka, men till sist, är berättelsen klar. Eller är det? Knappast, du har fortfarande att redigera den.
Steg
- 1Ta en paus. Det behöver inte vara lång, precis tillräckligt för att ge dig själv tillräckligt med tid för att nå en objektiv synvinkel.
- 2Skriv ett två-eller tre-meningen beskrivning av din berättelse. Du kan ha gjort detta för att skapa det ursprungliga förslaget, men tecken till att ha ett sätt att dra författaren överallt. Berättelsen kan ha ändrat inriktning.
- 3Använd en röd markör för att stryka några scener som inte är relaterade till den beskrivning som du just har skrivit. Oroa dig inte om de kvarvarande scenerna inte övergår väl ännu, är det steget längre ner.
- 4Cirkel eller understruken med en grön markör något av följande: karaktär och landskap beskrivningar, utställningar och tillbakablickar.
- 5Stryk dessa "pace-slowers" med den röda markören tills det inte finns mer än 20-40% av sagan för genren och ca 40-60% för litterära berättelser.
- 6Skriv ut vad som återstår.
- 7Läs denna nya kopian med den röda markören i handen. Gör anteckningar i marginalen.
- "T" för någonstans som behöver en övergång.
- "A" för något som tafatt är formulerat.
- "C" för alla tecken baserade inkonsekvenser. Till exempel, om din karaktär är allergisk mot mjölk, men i en scen han eller hon äter glass detta måste förklaras, elimineras eller ändras.
- "?" för något annat. Till exempel, om det får dig att ställa frågan "Var i världen har denna karaktär ifrån?" då det behöver ett "?".
- 8Granska och reparera eventuella områden som du märkt med ett frågetecken.
- 9Åtgärda eventuella övergångar och obekväma frasering.
- 10Skriv ut en kopia med nya redigeringar.
- 11Upprepa steg 3-10 tills du är nöjd med hur den allmänna historien ser ut.
- 12Läs det högt för att se till att texten flyter smidigt. Använd din röda markeringen som du gjorde i steg 7 i händelse av tafatthet, etc.
- 13Upprepa steg 8-12 om så behövs.
- 14Polera upp genom att fastställa grammatik och stavfel.
Tips
- En bra idé är att kartlägga en karta över alla platser som dina karaktärer kommer att vara på mer än en gång. Det behöver inte vara mycket detaljerad, bara tillräckligt så att du inte placerar Mr Smith tvärs över gatan från Mr Jones i en scen och en annan de är närmaste grannar. Samma sak gäller för alla husen dina karaktärer kan leva i så sovrummen inte flytta från första våningen till den andra.
- Om sagan krävs en hel del forskning på ett område du inte är en expert på, se till att dubbla och tredubbla kontrollera dina fakta som om det vore en artikel.
- När du tar en paus, de bästa aktiviteter att göra är fysiska. Skjuta några tunnband, ta en promenad runt kvarteret, leka med barnen eller något som är så långt fjärmade från att skriva det något att distrahera dig från din berättelse.
- Förstå den riktning din berättelse tar är avgörande. Försök visualisera det innan du skriver det!
- Om du ska skicka sagan till någonstans som kräver ett visst antal ord (till exempel en lärare eller en tidskrift) oroa sig när du är klar med ändringarna, inte innan.
Varningar
- Kasta inte ut tidiga utkast åtminstone tills du är nöjd med den slutliga. Vissa säger att man aldrig ska kasta ut några utkast alls. Du vet aldrig om du behöver en scen eller tecken som du kastade ut i första eller tredje utkast när du är på din femte.
Saker du behöver
- Röd markering
- Grön markör
- Dator med ordbehandling och utskriftsfunktioner