Översättningen av mänsklig erfarenhet i en listig litterär presentation är konsten att skriva. Att skriva är en noggrann hantverk som följer vissa litterära tekniker och upprätthåller fält standarder. De flesta fält i kreativt skrivande (från universitetsvärlden och publicering, att bevilja och teknisk dokumentation), kräver en högre grad, varav minst en kandidatexamen, och, ofta, en MFA i kreativt skrivande eller en magisterexamen i litteratur, journalistik, eller en närstående fält.
Steg
Del ett: bli inspirerad
- 1Räkna ut vad du vill skriva. Det stora området för kreativt skrivande splittringar i underkategorier (skönlitteratur, poesi, kreativa facklitteratur) och det finns även specialiserade genrer (sci-fi, mysterier, experimentell... listan kan göras lång). Räkna ut vad du vill skriva. Skriv vad du skulle vilja läsa. Din bästa skrivande härrör tillbaka från något som du, och kanske till och med bara dig, brinner. När din passion översätter väl in i ditt skrivande, kommer dina läsare vänder in bli intresserade. Din passion för ditt eget skrivande projektet är ett kraftfullt verktyg som kommer att fungera som en utgångspunkt.
- Kom ihåg att du inte behöver begränsa sig till ett enda fält. Många etablerade författare spred sig ut och utforska, kanske skriver de kreativa uppsatser och offentliggöra sin kreativa facklitteratur arbete. Kanske deras korta romaner har dikter inuti dem.
- 2Ställ din egen rutin. Upprätta en viss tid på dagen, plats och atmosfär för ditt skrivande sessioner. När du upprättar denna rutin, kommer den kreativa sidan av hjärnan vant sig vid att arbeta på dessa välbekanta förhållanden. Saker att tänka på är...
- Buller: vissa författare tycker absolut tyst. Andra kommer att lyssna på musik att jogga sina kreativa safter. Andra kommer att vilja ha sällskap av vänner för att bolla idéer.
- Tid: Vissa författare krafsa ner tankar strax innan de sover. Tidiga morgnar timmar fungerar bra för andra, eftersom ingen annan är vaken för att störa dem. Andra skribenter kan njuta av att vara badgered, och därmed skriva in mellan kafferast eller andra sessioner arbete. Andra skribenter kommer att gilla långa perioder ostört skrivande tid, och därför ägnat sina helger för att klottra.
- Plats: inrättande av en särskild byggnad, rum, eller ens stol kan hjälpa skrivprocessen. Denna kunskap kommer att träna din hjärna att arbeta kreativt, eller tekniskt, för att passa dina mål.
- 3Läs och lär. Läsa de saker du har haft och studera dem-lista ut vad som gör dem effektiva, vad som gör dem arbete. Försök att förstå strukturen på din favorit dikt, eller utvecklingen av karaktärerna i din favorit roman. Hitta en mening som du tycker är bra, och undrar-varför gjorde att författaren väljer att formulera? Detta ord?
- Begränsa dig inte enstaka genrer eller fält. För att verkligen berika ditt skrivande erfarenhet, måste du utforska. Du kanske inte tycker om fantasy, men andra människor läsa och skriva fantasy av en anledning. Läs med detta motto i åtanke: "Jag läste att skriva jag läste att lära jag läste att bli inspirerad..."
- 4Vara en upptäcktsresande. Märka saker. Var uppmärksam på världen omkring dig. Leta efter mysterier och försöka lösa dem. Om du har frågor, driva svaren med tvångsmässiga intresse. Ta särskild del av den udda och ovanliga. När du skriver, kommer att ha märkt saker bidra till att ge dig något att skriva om. Dessutom kan det bidra till att göra ditt skrivande mer övertygande, rikare och mer realistiska. Här är några tips som hjälper dig att utforska världen omkring dig:
- Ingenting är vanligt eller tråkigt. Det är något konstigt eller speciellt med allt och alla.
- Det är ett mysterium framför dig: en TV som inte går att slå på en fågel som inte kommer att flyga. Räkna ut hur saker fungerar, inte fungerar, och varför.
- Var uppmärksam på detaljer. Bladen är inte bara grön: de har långa, tunna vener, styva stjälkar, och är formade som spader.
- 5Håll en dagbok. Skriv ner saker som du märker eller att inspirera dig. Ta det överallt du går. Några kända författare gick så långt som att sy extra fickor i sina jackor för att utföra fler papperslappar. Använd denna tidskrift för att producera idéer, ta del av saker du ser, hör eller läser, och komplettera ditt skrivande material. När du fastnar på ditt projekt, kan du återkomma till inspiration. Förstå att allt kan gå i din bärbara dator, eftersom allt är en inspirationskälla. Några användbara saker är:
- Drömmar: en stor källa av konstiga och ovanliga. Skriv ner det innan det försvinner!
- Bild: fotografier och klotter
- Citat: saker som folk säger, meningar som förvånar dig, korta dikter, insidan av en fortune cookie
- 6Starta ditt projekt. Detta är den viktigaste delen, och det kan vara mycket svårt. Många av oss stirrar uttryckslöst på datorskärmen, med inga ord att skriva. Vissa kallar det "författare block." Att hjälpa, här är några grundläggande skrivövningar som kan hjälpa jogga din kreativa safter och ger ett material för ditt projekt:
- Gå någonstans upptagen, helst en plats med massor av människor. Tänk dig att din vision av scenen är en videokamera, inspelning allt. Ta ut din anteckningsbok och skriv ner exakt vad som händer. Inkludera alla sinnen-syn, lukt, hörsel, smak och känsel.
- Ta en röstinspelning, och spionera på en konversation. Låt inte högtalarna vet! Efter att du har spelat in för en tillräcklig mängd tid, transkribera konversationen på papper. Lek med ord-delete saker, förändra saker, lägga till saker. Skapa en ny inställning, eller en ny situation.
- Skapa ett tecken. Vad vill de? Rädsla? Vad är deras hemlighet? Vilka är de relaterade till, och var de bor? Vad är deras efternamn... om de ens har en?
- 7Vara en del av en gemenskap. Utbyta idéer och få feedback är ett av de bästa sätten att bli inspirerad och förbättra ditt arbete. Detta kan vara skrämmande för nybörjare författare, kan för ditt arbete vara något oerhört personligt, och du kan vara rädd för avstötning. Men att skriva i isolering innebär att det inte bara är någon som läser ditt arbete, men du kan också riskera att blanda dåliga vanor (att vara alltför ordrik, överflödiga eller melodramatisk, etc.). Istället för att vara rädd, tror att varje person du dela ditt arbete med är en potentiell person att ge dig nya idéer och inspirera dig.
- 8Adress finansiella frågor. Att vara författare är nästan som att vara en superhjälte: tafatt kontorsjobb efter dag... dragon-ridning, super detektiv, riddare i rustning WRITER genom natten. Några kreativa skribenter inte har vanliga jobb-men detta är mycket sällsynt. Men med en dag jobb är inte en dålig sak. I själva verket kan en bra dag jobb bli ännu hjälp med ditt mål att bli en författare. När hitta ditt jobb dröm dag, här är några saker att tänka på:
- Lönar det sig räkningarna? En bra dag jobb bör lindra din ekonomiska bördor så att du kan skriva utan bekymmer. Stress är inte bidrar till ditt projekt.
- Lämnar det du tillräckligt med tid och energi att skriva? En bra dag jobb ska vara lätt nog på din energi så att du inte är utmattad efteråt.
- Ger det en bra "distraktion"? Att ha ett utrymme bort från ditt skrivande arbete kan vara till hjälp. Spendera för mycket tid på ett enda projekt kan vara alltför uppslukande. Det är bra att ta ett steg tillbaka.
- Har det andra kreativa människor? En bra dag jobb bör ge dig fantastiska medarbetare. Kreativa människor finns överallt! De är inte bara författare eller konstnärer.
Del två: omvandla inspiration i ord
- 1Arrestera läsaren. Nej, inte bokstavligen sätta dem i handbojor! Sänk dem i ditt arbete. Suck dem i skrift så att de kommer att läsa och läsa och aldrig vill fly, så att de vill att du ska handboja dem till din nästa bok. För att göra detta, här är några tekniker du kan använda:
- Sinnena. Vi uppfattar och upplever världen genom våra sinnen. En uppslukande och övertygande arbete kommer ofta ha läsare se, röra, smaka, höra och lukta.
- Konkreta detaljer. Dessa typer av information ger en viss känsla av förståelse för vad som pågår i skrivandet. Hellre än att generalisera en bild-"hon var ganska"-få specifik: ". Hon hade långa, gyllene flätor, vilka är sammanvävda med tusenskönor"
- 2Skriv vad du vet. Om du är mer bekant med något, kan du skriva om det mer i detalj, realism och djup. Om du inte vet en detalj som är viktig för dig projekt, göra forskningen. Googla det. Be någon. Ju mer information som du vet om en situation, en person, eller inställning, desto mer kommer du att kunna göra det realistiskt på sidan.
- 3Betrakta struktur. Ibland är det bästa sättet att skriva en berättelse "linjär struktur": Början, Climax, och upplösning. Men det finns många, många andra sätt att skriva en berättelse. Tänk "I Media Res"-när berättelsen börjar i tjock saker. Eller, en berättelse varvas med flera tillbakablickar. Välj din struktur beroende på berättelsens fortgång.
- 4Tänk synvinkel: Totalt finns 9 olika synvinklar. De tre huvudkategorier är 1, 2, och 3: e person. När beslut fattas synvinkel, tänk vilken information du vill att dina läsare att få tillgång till.
- 1st POV: använder "jag"
- inblandade - berättaren är en aktiv aktör och teller av historien
- villa - berättaren inte berätta sin egen historia specifikt, men kanske historien om en central karaktär
- Plural (vi) - en kollektiv berättare, kanske en stor grupp människor
- 2nd POV: använder "You"
- inverterad, är berättaren hänvisar till sig själv som författare, och kanske ta avstånd från osmakliga tankar / egenskaper / minnen
- Dig = en karaktär, distinkt med sina egna unika egenskaper
- Du = direkt adress till läsaren
- Du = läsaren är aktiv karaktär i berättelsen
- 3rd POV: använder ett tecken namn
- allvetande - berättaren vet allt, har fritt spelrum i berättelsen och fullständig auktoritet, och kan slunga domar
- begränsad - denna POV saknas något. Det är som ett fönster av vision som blir mindre och mindre när du blivit mer begränsad
- enskilda karaktärernas tankar och känslor - Harry Potter är begränsad till Harrys tankar och känslor
- direkt observatör - en berättare är att berätta om situationen, men kan inte explicit urskilja de känslor av karaktärerna
- fluga på väggen - berättaren är spion, titta på situationen från en avlägsen perspektiv, men är inte invigt allt om information begränsas av berättarens plats på väggen
- 1st POV: använder "jag"
Del tre: praktiska detaljer tumregler
- 1Börja med enkla ord. Enkelt är bäst. Medan du kommer säkerligen att behöva en välsorterad vokabulär (mer om det senare), kommer alltför många stora ord köra alla utom de mest hängivna läsarna bort. Börja i liten skala. Håll inte på en grandios ord bara för att det låter fint. Sikta i stället för att låta alla som läser din text att förstå exakt vad du ville att de skulle förstå. Inget mer och inget mindre.
- 2Stick med korta meningar i början. Korta meningar är lättsmält och är mycket läsvärd. Det är inte att säga att du inte kan, bör eller inte, skriva en lång mening varje gång på ett tag. Det är bara det att enkla meningar leverera information utan att stoppa läsaren i hans eller hennes spår, strandning dem på en ö av befuddlement.
- Ta en titt på en ökänd lång, överspända meningen. Följande mening vann satiriska Bad Writing Contest näst-priset. Det är ingen hemlighet varför det betecknas som "dålig handstil." Meningen är caked i jargong, full av oprecisa klyschor, och är alldeles för lång tid:
- "Om, för en stund, är listen av lust beräknas för användningen av disciplin snart upprepning av skuld, motivering, pseudo-vetenskapliga teorier, vidskepelse, falska myndigheter, och klassifikationer kan ses som desperat försök att" normalisera "formellt störningen av en diskurs om uppdelning som bryter mot rationella, upplysta påståenden om dess enunciatory modalitet. "
- Ta en titt på en ökänd lång, överspända meningen. Följande mening vann satiriska Bad Writing Contest näst-priset. Det är ingen hemlighet varför det betecknas som "dålig handstil." Meningen är caked i jargong, full av oprecisa klyschor, och är alldeles för lång tid:
- 3Låt dina verb gör det verkliga arbetet. Verb är de stora drivkrafterna bakom meningar. De bär mening från en tanke till nästa. På toppen av det, de hjälper författare uppnår bländande grader av precision.
- Ägna uppmärksamhet åt vissa problemområden verb. Verb som "gjorde", "gick", "såg", "kände" och "hade", medan ibland är lämpligt, inte riktigt lägga någon krydda till ditt skrivande. Suppleant ett mer specifikt ord för problemområden verb när så är lämpligt: "fulländad", "hoppas", "såg", "erfaren" och "säkra" allt kommunicerar mer specifika idéer.
- Använd aktiv röst i stället för passiv form, som en tumregel.
- Aktiv röst: "Katten hittades hennes herre." Här är katten göra arbetet, så att säga. Hon är aktivt finna sin herre.
- Passiv röst: "är herre hittades av sin katt." Här är katten mer bort från åtgärden. Befälhavaren ha funnit, katten är inte att hitta.
- 4Var noga med att inte överanvända adjektiv. Början författare kommer att gå galet med adjektiv. Det är inget fel med adjektiv, förutom att de kan ibland vara överflödiga och är ofta mer obskyra - och därmed svårare att förstå - än andra ordklasser. Inte känna att du måste inkludera ett adjektiv före varje substantiv för att beskriva substantiv.
- Ibland adjektiv är redundanta. Ta meningen "jag tittade på när han lyfte den sista bonde och sätter ner, schackmatt kungen, fäster hans framgångsrika seger." Vilken seger inte är framgångsrik? Här upprepar adjektivet helt enkelt vad vi redan vet. Det tillför inget till att hjälpa läsaren att förstå vad som händer.
- Andra gånger kan det adjektiv skribenter använder vara ganska dunkelt. "Han är en puissant motståndare" är en mening som är varken är tillgängliga eller montering. "Puissant" betyder mäktig, och ersätta "kraftfullt" för "puissant" skulle ha gjort det meningen både förståelig och uthärdlig.
- 5Var en student av ordförråd. Håll en ordbok och synonymordbok vid din sida hela tiden. När du stöter på ett ord som du inte vet, slå upp det. Det är svårt att kalla dig själv en författare om du inte åtminstone marginellt intresserad av etymologi. Samtidigt, använd ditt ordförråd sparsamt. Bara för att du vet att orden "defenstrate," "pyknic," och "agnomen" betyder inte att du ska hitta ursäkter för att använda dem.
- Studera rötter ord. Word rötter (särskilt latinska rötter för det engelska språket) kommer att hjälpa dig att tyda innebörden av okända ord utan ett lexikon. Veta rötterna mal-, ben-, epi-, EU-, ag-och kon-är en bra start.
- 6Säg vad du menar. Det är frestande för människor som använder ord för en levande att använda dem lite löst. Ofta när vi är fast, och vi vet inte vilka ord att använda, vi wing det och skriva ner ett ord som är "tillräckligt bra". Denna strategi är nyttigt och nödvändigt i vardagliga samtal, men problematiskt i skrift.
- För en, det finns ingen social kontext. Författaren kan inte använda sina händer till gest, och kan inte förlita sig på ansiktsuttryck för att styra samtalet mot klarhet. Läsaren är helt ensam, och måste förlita sig enbart på orden för att samla mening.
- Det andra, tar läsaren vad författaren säger till nominella värdet. Läsaren förväntar sig inte att behöva be författaren om hon menade det hon skrev, läsaren förutsätter att författaren menade vad hon skrev. Författaren klargör inte förvirrande ord, vilket innebär att om du skriver ner ett förvirrande ord, lämnas läsaren förvirrad.
- Av dessa skäl, tar sig tid att säga vad du menar. Räkna ut vad du vill säga innan du säger det. Vara ihärdigt om att luska ut det rätta ordet, även om det tar tid. En hel del av sub-par skrivande är vägran att passa ihop rätt ord med en idé, inte problem med tomten eller stilistiska problem.
- 7Använd figurativa språk för effekt, inte som regel. Exempel på bildspråk är metafor och liknelse. Det är bäst att använda metaforer och liknelse när du vill dramatisera eller rikta läsarens uppmärksamhet på något specifikt. Som att säga "jag älskar dig," bildspråk förlorar mycket av sin makt om de används oavbrutet.
- 8Inte över-eller underutnyttjande skiljetecken. Bra interpunktion varken sett eller hört, men är kraftfull ändå. Underanvändning interpunktion och dina läsare kommer inte att kunna förstå innebörden av dina meningar. "Låt oss äta, mamma," och "Låt oss äta Mommy" har två helt olika betydelser. Överanvändning interpunktion och dina läsare kommer att bli distraherad. Ingen vill läsa en mening där kolon, semikolon, och streck göra fler framträdanden som faktiska ord.
- Utropstecken. Använd utropstecken sparsamt. Människor är inte ofta utropa saker, inte heller förtjänar meningar ofta utropstecken. Elmore Leonard, den stora deckarförfattare, har följande att säga: ". Behåll dina utropstecken under kontroll Du får inte mer än två eller tre per 100.000 ord prosa."
- Semikolon. Semikolon fungerar som hybrid perioder, förbinder två meningar som har logiskt samband. Ändå hävdar Kurt Vonnegut mot dem: "Använd inte semikolon De är transvestit hermafroditer representerar absolut ingenting Allt de gör är att visa att du har varit på college..." Även Vonnegut bedömning kan vara lite hård, det är nog bara bra att använda dem då och då.
- 9När du har lärt dig alla regler, bryta dem. Var inte rädd för att invertera regler eller leka med dem för att uppnå den typ av skrivande du vill. Några av de största författarna har framgångsrikt brutit grammatiska, stilistiska och semantiska regler, vilket gör litteraturen bättre genom att göra så. Vet du varför du bryta regeln i första hand, och förstå dess sannolika effekter. Men om du inte är villig att ta några risker, vad gör du kallar dig själv en författare?
Skriva hjälp
Varningar
- Det kan ta många avslag tills du får en acceptans.
- Du måste vilja önskan att bli författare. Vet du vad du vill skriva om och se till att det är en passion som tar dig platser du aldrig varit förut och du kommer att se att något du vill vara i livet du kan, eftersom du kan göra något om du bara tror.