Wko

Hur man skriver i tredje person allvetande

Tredje personen allvetande är en synpunkt där författaren mästerligt växlar från en karaktärs synvinkel till en annans. Med denna teknik kan du ge information till dina läsare om att de inte skulle få om du använde en annan synvinkel teknik, eftersom din berättaren vet och ser allt och kan flytta från tecken till tecken. Med detta i åtanke, finns det några regler som du vill följa när du skriver i tredje person allvetande för att förhindra förvirrande läsarna. Denna artikel kommer att hjälpa till att förklara dessa regler, så att du kan använda tekniken som ett proffs.

Steg

Hur man skriver i tredje person allvetande. Börja med att förstå att någon synpunkt bör ge läsaren insikt i den karaktärens tankar, känslor, känslor och kunskap.
Hur man skriver i tredje person allvetande. Börja med att förstå att någon synpunkt bör ge läsaren insikt i den karaktärens tankar, känslor, känslor och kunskap.

Förstå de grundläggande reglerna för synvinkel

  1. 1
    Börja med att förstå att någon synpunkt bör ge läsaren insikt i den karaktärens tankar, känslor, känslor och kunskap.
    • Du kan använda synpunkt att låta läsaren veta hur din karaktär känner och tänker.
    • Med perspektiv, vill du tala om för läsaren vad din karaktär ser, hör, smakar, luktar och handen. Detta kan bidra till att införliva inställningen i din berättelse.

Arbeta från den tredje persons perspektiv

  1. 1
    Skriv in den tredje persons perspektiv.
    • Istället för att använda "jag", vilket skulle vara första personen, eller ta itu med läsaren som "du", vilket skulle vara den andra personen, du vill ta itu med de tecken med sina namn.
    • Du kommer att vilja använda lämpliga pronomen för att upprätthålla detta perspektiv. Dessa inkluderar han, hon, hans, hennes, honom och henne.
    • När du skriver i tredje person allvetande synvinkel, är berättaren oftast en okänd enhet. Även om läsaren inte veta vem som berätta historien, är det inte en viktig del av berättelsen. I första och andra person perspektiv, spelar berättaren en huvudroll i arbetet.

Undvik synvinkel knäbyxor

  1. 1
    Bo i perspektiv för din karaktär förrän du övergår till en ny synvinkel i syfte att undvika en synpunkt sätesbjudning.
    • En synpunkt sätesbjudning uppstår när karaktären vet något som han eller hon omöjligen kunde veta från hans eller hennes synpunkt. Till exempel, även om berättaren får veta att Betty knackade John ut bakifrån, kommer John vet inte Betty gjorde det, såvida han upptäcker denna information från externa källor eller genom uteslutningsmetoden.

Skapa övergångar för dina läsare

  1. 1
    Alert dina läsare till en övergång innan du gör det. Ett bra sätt att övergången är att rikta läsarens uppmärksamhet på huvudet, eller synvinkel, är du på väg in.
    • Du kan uppmärksamma nya perspektiv genom att ha karaktären röra hans eller huvudet. Till exempel kan du ha den personen torkar svetten från hans eller hennes panna, gnugga hans eller hennes tempel, eller kanske Stoke hans eller hennes haka.
    • Du kan övergången till ett nytt perspektiv genom att ha karaktären ta ledningen i handling och sedan fortsätter in i hans eller hennes tankar och känslor.
    • Till skillnad från andra synvinklar, kan du använda åskådare eller gawking tecken för att hjälpa läsaren att förstå vems synvinkel du använder. Fraser som "tänkte han," "undrade han" och "hon såg" signalera synpunkt till läsaren.