Wko

Hur man skriver en radiopjäs

Radio fängslar fortfarande många lyssnare runt om i världen och är ett bra medium för en pjäs. För många år sedan, lyssna på radio var den huvudsakliga källan till underhållning till TV kom. Medan vi har ett brett utbud av underhållning tillgänglig för oss idag, vill inte alla att titta på TV, vissa föredrar att lyssna på radio samtidigt som de arbetar eller göra sysslor. Den här artikeln ger några kortfattade uppgifter om att skriva en radiopjäs, nu en gammal konst men en bra en.

Steg

Hur man skriver en radiopjäs. Skapa en visuell bild.
Hur man skriver en radiopjäs. Skapa en visuell bild.
  1. 1
    Skapa en visuell bild. Skriva för radio kräver att du målar en bild i publikens sinne. Detta innebär användning av beskrivande ord för att bygga upp bilder som gör att du lyssnar publiken att identifiera sig med karaktärerna, världens karaktärerna lever i och atmosfären för varje scen. Användning av färg är mycket viktigt att skapa bilden i lyssnarens sinne, till exempel, har tecknen nämna sådana saker som "det stora blå himmel", "den skimrande röda aftonklänning", "den ljusa gula VW", "den lysande apelsin iPod ", etc.
  2. 2
    Använd berättaren enheten. En berättare är mycket användbar i samband med radio:


    • Berättaren kan lägga ut på scenen, förklarar actionsekvenser och linda upp scenen.
    • Om du skriver en radio serienummer, kan berättaren sammanfatta den föregående episoden agerande.
    • Berättaren kan växla mellan scener: "Och under tiden, tillbaka på Joeys pad, hade hundarna ätit hela partiet mat...."
  3. 3
    Skapa åtgärd genom dialog. Eftersom allt du har att arbeta med är dialog snarare än rekvisita, en inställning eller visuella ledtrådar, kommer din dialog måste arbeta hårt. Den kan användas för att beskriva åtgärder som det sker: till exempel, "Åh titta Jennys bilen rullar genom stängslet på detta område och i ett dike och George körs efter det så fort han kan Ska vi hjälpa!.!? " Använd verb för att måla din aktiva scenen och vara så beskrivande som det är möjligt att vara i en konversation eller diskussion för att beskriva scenen inträffar runt handlingen.
  4. 4
    Gör det mesta av ljudeffekter. Ljudeffekter är radions dramatikern bästa vän och även underhållande delen. Arbeta in ljudeffekter för att föra spelet till liv. Tänk sådana ljudeffekter:


    • Dörrar - öppna och stänga dem skapar möjligheter för smällar, gnissel och knackar, dörrar i vinden skapar möjlighet för en obeveklig mjuk näven eller en sviktande etc.
    • Street ljud - barns skrik, skolan klockor, skoter zoomningar freeway trafik, gatuförsäljare skrik etc.
    • Kök objekt - en vattenkokare vissla, en brödrost poppar upp, kniv skrapa smör i toast, är locken på syltburkar poppade öppet etc.
    • Häpnadsväckande ljud - saker att vakna upp din publik som en explosion, en bil kraschar, en uppretad folkmassa skrika etc.
  5. 5
    Använd mixer effekter. Du kan använda effekter som finns inbyggda i mixerbordet för att skapa aktualisering. När det gäller att producera ditt spel, och om du producerar det, vara säker på att du gör en soundcheck med effekterna, för att säkerställa de ljudnivåer och effekter är hur du vill ha dem:
    • Panorering - Används för att beskriva läget för specifika ljud, eller att skildra rörelsen. Detta kan uppnås genom att flytta Pan kontrollen till önskad position du vill ha ljudet.
    • Reverb - Använd detta för att ställa in akustiken i en plats. Till exempel, för tomma rum, grottor, hallar och basketplaner nämna några.
  6. 6
    Inkludera musik. Musik i bakgrunden kan hjälpa till att sätta stämningen i ditt spel. Självklart kan du matcha musiken till känslor, såsom ledsen musik för sorgliga tillfällen presenterar dödsfall eller förlust, glad musik för goda nyheter, spännande musik för en skrämmande eller oroande ögonblick och snabb musik för ökade insatser eller en jakt. Musik sätter också öppna och stänga tonen i en radiopjäs, som tjänar som den fonetiska gardinen för ditt spel.
  7. 7
    Skapa trovärdiga karaktärer. Som med alla spel skriftligen, behöver du karaktärer som är trovärdig. Ändå låter radion du visst spelrum, du kan skriva ett stort antal tecken i ditt spel, men när det produceras, kan aktörerna ha möjlighet att ändra sina röster för att täcka en hel del av karaktärerna utan att behöva en stor ensemble. Därför ska du inte känna sig instängd av oroa bristen på inspelningen utrymme!
  8. 8
    Var exakt och tydlig med ditt språk. Allt måste vara klart i språket eftersom din lyssnaren inte kan visa ett tecken med hjälp av ansiktsuttryck, viftade armarna om eller kasta föremål etc. Tystnad måste användas försiktigt så att inte förmedla ett tomt utrymme, tystnad kan inte användas för stor inverkan på radion eftersom det gör lyssnare tror att strömmen har gått. Använd det sparsamt.

Tips

  • Komedi är fortfarande ett mycket aktivt område för radioteater, det är ett effektivt sätt att dramatisera politiska händelser, odditiesna av kända människor etc. och många radiopjäser är kapar eller sketcher som pekar ut foiblesna av aktuella händelser och sådana människor.
  • Om du producerar en pjäs för skolans radio, vara kreativ i att hitta dina ljudeffekter. Det kommer inte att vara lönsamt att ta in stora objekt till inspelningsstudion, så försök att se vad saker och ting har liknande tillräckligt ljud för dina behov.
  • Professionell radio studios kommer att ha tillgång till ljudeffekter arkiv, där ljud av nästan vad som helst kan hittas. Du kommer att behöva arbeta med producenter radiostation för att se vad de har tillgängligt när ditt spel blir till produktionsledet.

Varningar

  • När vid produktionen av en radiopjäs, använd inte överväldigande musik eller ljudeffekter. Låt dialogen att vara mittpunkten i ditt arbete.
  • Kontrollera att musik spelas antingen är fri från nuvarande upphovsrätt, eller att ASCAP / BMI avgifter vederbörligen erlagts. Detta kommer att kräva en licens från ASCAP. Men kolla vidare.