Wko

Hur får bra recensioner för en fanfiction

Har du skrivit en Fanfiction historia men har inte fått beröm dina fantastiska tomter och djupt känslomässiga repliker förtjänar? Eller har du skrivit ditt mästerverk av litteratur och ännu nästa dag du har ingenting utom ett enda ord från en enda granskare säger "Rubbish?" Det är inte så ovanligt i en värld av Fanfiction och hjälp finns till hands.

Steg

Hur får bra recensioner för en fanfiction. Granska din sammanfattning.
  1. 1
    Granska din sammanfattning. Detta är det första folk ser när de blir medvetna om din historia, även innan titeln. En bra sammanfattning har stavningskontrolleras och innehåller inga frågetecken eller någon anledning för dem. Se till att inkludera följande information:
    • varningar
    • tiden i kanon
    • oavsett om det är AU eller inte.
    • relevanta tidsskalor - är den inställd efter eller före en stor händelse i serien? Detta är viktigt eftersom vissa läsare är bara intresserade av vissa epoker eller tidslinjer. Du vill bara att locka dem som kommer att granska. Inte de som så fort de inser att detta inte är vad de vill, de klickar tillbaka.
  2. 2
    Ändra rubriken till ett citat ur texten, eller en smart lek på tomten. Lite använt vägen är att inkludera citat från berömda tal eller prosa, som Shakespeare eller "Jag har en dröm" tal. Och ju högre särskiljningsförmåga det bättre. Sök efter din nya titel på webbplatsen arkivet innan officiellt lägger den till din berättelse. Om det finns fler än två våningar med denna titel, eller flera som är nära nog att de kunde förväxlas, plocka ett nytt namn. Ju mer ursprungliga namnet, desto mer sannolikt människor är att märka det och därför läsa den och därmed... du gissade rätt... granska den.
  3. 3
    Förkorta din författarens anteckningar. Det borde verkligen inte vara ett behov av en författarens anmärkning, men om du vill lägga till en, gör det i slutet av kapitlet. De enda sakerna överst på sidan bör vara en kortfattad uppsättning varningar och titeln. Alla stora saker man bör vara medveten om bör göras kortfattat medvetna, med riktning att gå till slutet av kapitlet om de behöver mer förklaring. Det borde inte behöva det men eftersom din kapitlet ska göra det åt dig.
  4. 4
    Det inledande stycket betyder allt! Få rätt in i berättelsen, utan backa till kanon. Alla som läser din berättelse känner redan den grundläggande ursprungliga tomten, och har troligen varit siktning genom hundratals andra historier som dag söker en pärla. Om du behöver lägga till back-story, göra det gradvis, samtidigt införa din nya material samtidigt.
  5. 5
    Proof-läsa. Noggrant korrekturläst hela din historia. Läs hela hela historien så att det låter som något du vill säga, och att det passar med personligheter av de tecken som du använder.
  6. 6
    Lägg den nya förbättrade berättelsen om fanfiction platsen för ditt val.
  7. 7
    Acceptera hjälp. Om det efter det första kapitlet redovisas en läsare erbjuder beta-läsa berättelsen för fel, acceptera. Betas kan hitta nya sätt att göra din berättelse mer intressant och plocka ut fel du kanske inte ser efter korrekturläsning.

Tips

• Håll dig borta från kapitel skrivna helt i kursiv stil. (Tillbaka historia, drömsekvenser, udda språk, etc.)
  • Om du absolut måste lägga en Författarens anmärkning, försöker vara snäll. Om du agerar menar i din författarens anmärkning, kan du förlora potentiella granskare.
  • När du redigerar en befintlig berättelse, kom ihåg att ta den gamla versionen nedåt. Det är bättre om folk ser din redigerade berättelse som en bra ny berättelse, i motsats till en bättre version av en dålig historia.
  • Ibland lägger en Författarens anmärkning kan vara ett vilseledande sätt att uppmuntra människor att granska. Det enklaste sättet att göra detta är "The Vote". Omröstningen är när författaren ger valmöjligheter för granskare att avgöra vad som händer härnäst i berättelsen. Detta fungerar bäst om du verkligen har flera tänkbara alternativ, men om resten av historien är redan färdig, kan detta fortfarande användas så länge du inte nämner historien redan är klar. Detta skulle bli en "fast" tävling.

Varningar

• Aldrig försöka muta dina läsare till granskning eller genom att hota att inte avsluta historien.
  • Aldrig posta nya Fanfiction direkt efter du är klar med det, såvida du inte har jobbat på det i flera dagar. Kom ihåg att alla kan se det när du lägger något på Internet. Ta en ledig dag, läsa den och om du fortfarande nöjd med det, sedan lägga upp den.
  • Kom ihåg, är inte alla en riktig granskare. Vissa webbplatser, såsom Fanfiction.net, är benägna att angrepp av troll, och de kommer inte att spela snyggt. Du kan anmäla dem, men det kan ta ett tag. Om det händer, rapportera det och ta bort deras omdöme. Ibland måste man bara ta det på hakan. Delta inte i ett ordkrig med dem. Det kommer bara skada dig.